Full version: melon i ampel?
Maj-Elén
Jag har fått tre stycken amplar av min före detta granne som flyttade till lägenhet. Först visste jag inte riktigt vad jag skulle göra med dem men sen kom jag på att odla sallat i en av dem och det går alldeles utmärkt. Jag lade lite gödsel från ko på påse i botten och sedan ett lager plantjord och överst ett lager såjord blandade lite olika sorters sallatsfrö, sådde och nu är den färdig för konsumtion. I de två andra tänkte jag sätta en melonplanta i varje ampel. De rymmer kanske 10-15 liter så de är inte säkert att jorden räcker till men det kan ju vara kul att pröva. Amplarna hänger i växthuset. Om någon har erfarenhet av något liknande så skulle det vara kul att läsa om det.
rosita
Jag skulle aldrig våga odla melon i ampel. Meloner är väldigt tunga och jag skulle vara rädd att hela plantan skulle brista. För du menar väl då att melonrankorna ska hänga ner mot golvet?
andreas75
CITAT (rosita @ 20-04-2012, 08:36) *
Jag skulle aldrig våga odla melon i ampel. Meloner är väldigt tunga och jag skulle vara rädd att hela plantan skulle brista. För du menar väl då att melonrankorna ska hänga ner mot golvet?

Klart ett problem... .men går alltid att lösa om man vill skjuta in mängder med hyllor, krokar och annat i väggen för upphängningen...

Som han redan var inne på är utrymmet för jorden nog ett ofrånkomligt problem... Dessa har väl massiva rotsystem, samtidigt som de är väldigt törstiga?
Fridza
Efter att ha läst på en rad olika bloggar osv, har jag kommit fram till att folk definitivt klarat att odla melon i krukor som inte är enorma, vissa t.o.m. inomhus i ett fönster (har dock inte sparat några internetadresser till dessa). Klart att bästa resultat blir i ett växthus där det är varmt, stilla, rötterna får plats osv, men du kan ju alltid testa! Jag ska sätta både vattenmelon och nätmelon i stora krukor på alanen samt i växthus så efter sommaren vet jag hur det går ;-)! Du får dock tillverka små "mössor" eller göra någon annan lösning, som håller upp melonerna så de inte lossnar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon