Anna-Karin Lundberg
Jag ska snart plantera mina dahliaknölar i sina stora sommarkrukor som egentligen är murbruksbaljor från Biltema. Jag fick tips här på forumet att borra hål i sidan istället för i botten, för att få ett vattenmagasin i botten på krukan. Dahlior är törstiga och krukor torkar lätt, jag har verkligen kännt att vattnet runnit rakt igenom krukan när jag vattnat så det här blir ett bra tips.

Personen hade haft lecakulor i botten och fiberduk ovanpå. Nu gillar jag inte lecakulor, de kommer i komposten och i rabatterna och bryts ju inte ned. Jag vill undvika att använda dem. Vad kan man ha istället? Går det att bara fylla krukan med vanlig jord och bara se till att inte göra hålen allt för högt upp på sidan så inte för mycket vatten kan samlas i botten? Eller kan man ha barkflis, torvmull, tallbarr, vitmossa eller något annat i botten? Nån som har en bra idé?
Anki V
Jag brukar plocka tallkottar och ha i botten på mina stora krukor och lådor.

Jag har samma problem som du med lekakulorna.

/Anki
fvd
Jag undrar varför ni tycker att det är ett problem med lecakulor i rabatterna? Jag har det överallt och ser det som en fördel det funkar väl lika bra där som i krukor. Har jag missat något ?
Robbanp
Tallkottar lät intressant, annars kan du väl bottna med ungeför vad som helst: Grus eller gamla krukdelar ger samma problem som leca men mindre grenar och kvistar blir komposterat med tiden, kanske lagom tills det är dags att byta jorden?

Jag har också planerat att använda murbruksbaljor och håla på sidan. Funderar dock på om det kan påverka hållfastheten, det blir ju så att säga perforerat. Det beror väl i och för sig på hur tätt man gör hålen, någon som har en bra tumregel att dela med sig av? (Jag avser att använda den stora rektangulära typen, det låter som om TS avser de mindre runda och då borde det inte bli något problem.)
ingrids
Som en av dem som gett just tipset om hål i sidorna kan jag säga att jag inter gör så stora hål hål, brukar använda en grov syl, och sätter kanske fem sex hål med 3-4 cm emellan. Jag har märkt att jag kan behöva använda sylen nån gång då och då eftersom plasten liksom "gårihop sig" så borra är antagligen bättre. Fast jag använder plastkorgar i ganska mjuk plast, inte murarbaljor.
Sen skulle jag vilja påpeka att jag återanvänder lecakulorna. Fiberduken gör att man kan lyfta upp hela jordkokan och sedan rensa bort kulorna från de ojordiga rötter som sticker ner genom fiberduken. Lite jord i lecan och lite leca i komposten gör inte så mycket.
jaj-51
Nätkkorg upp och ner i botten på krukan.

Bauhaus säljer dom för 5Kr -15kr beroende på storlekar.
Vatten magasinet blir litet om du fyller det med lekrakulor.
ingrids
Visst blir magasiet mindre men rötterna söker sig ner mellan kulorna som också bevarar fukt vilket inte funkar om det bara är vatten. Har man ett vattenmagasin som bara är vatten behöver man någons sorts veke istället och då är det nästan bättre att bygga en ordentlig självvattnande kruka. Poängen med lecalösningen är få rörliga delar och mycket lite pillande smile.gif.
jaj-51
Det du kallar för veke blir här jurden som går ner i vattenmagasinet.
Samma som används i en del köpe krukor jätte enkelt

Rörliga delar?
Blir väl bara en enda del jämfört med en hög lekrakulor ...
Och så enkelt att separera till vintern och återanvända.

Lekrakulorna suger inte åt sig något vatten. De blir bara våta på ytan.
Peztis
Har också ofta använt mig av tallkottar. Det borde även fungera bra med att klippa ned en massa smågrenar. Vill du kan du ju lägga en bit fiberduk emellan men det lär inte vara nödvändigt.

Man kan även lägga en massa små plastkrukor omlott, knöka ned dem i botten, och sedan jord på detta. I alla fall är dettta ett bra alternativ om det är en stor kruka som man inte vill fylla helt med jord pga mängd och tyngd.
Anna-Karin Lundberg
Tack för råd och idéer! Ja, det var du Ingrids, som tipsade, jag hade glömt ditt namn!
Jag vill inte ha in leca i jorden för de är konstgjora, fula och hör inte hemma där. De kommer alltid upp till ytan och syns, jag gillar dem bara inte.

Jag tänkte borra hål, kanske 10mm, i sidan på tunnan med nån dm mellanrum och kanske 5cm ovanför botten, bara så att överskottsvatten kan rinna ut och inte dränka växten. Jag har också tänkt på "plastskräp" som jag sopsorterar, typ plastformar från vindruvor och tomater. Då kan jag lägga stora bitar som är lätt att plocka ut när jag tömmer krukan på hösten, jag använder bara jorden en sässong i kruka, sen hamnar jorden i rabatterna. Kanske de där blåa champinjonkorgarna från mataffären?

Jag har plötsligt fått det lite tightare i min ekonomi också, så jag vill gärna undvika att köpa saker...
"Krukorna" blir plasttunnor som jag redan har hemma. Tallkottar har jag lite svårt att hitta i rätt mängd, men vad tror ni om att bottna krukorna med vanlig torvmull? Annars så har jag både sly och en kompostkvarn, så jag kan valsa ned grenar att ha i botten.

Roligt att så många har kommit med tips, berätta mer. Kanske får jag prova olika i sommar och utvärdera i höst?
Jubbe063
Jag lägger lecakulorna i nylonstrumpbyxa. klipper av benen fyller i kulor och knyter igen. Lägger sen ner dessa i botten av krukorna. Får aldrig lecakulor i jorden då. När jag tömmer krukorna på hösten är det bara att plocks upp kulpåsarna och antingen släna eller återanvända nästa säsong.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon