TirreSthlm
Nu har jag tagit mig från miniträdgården till odlingslotten som jag fått ta över i år. Innan jag gräver upp allt, vad kan detta vara?
IMG_0512[1].jpg
Kan detta vara någon slags näva?

IMG_0510[1].jpg
Här syns det ju inte så mycket men ett litet ludet blad finns det där nere och någon slags blomställning.

bild1.jpg
Lammöra? Det var inte frost igår, de ser bara ut sådär.

IMG_0509[1].jpg
Här gissar jag på blå bolltistel. Eller?

IMG_0511[1].jpg
Det är små blå blommor på redan nu.

IMG_0513[1].jpg
Ingen aning om vad detta kan vara

IMG_0514[1].jpg
Och det här var en av många läskiga larver jag hittade när jag grävde. Är det något som kommer ge sig på mina grönsaker när den blir större eller blir det bara en fin fjäril? De låg gömda under gräsmattan mest.
KRT
Den sista gynnaren är en skalbaggslarv och beroende på storlek kan det vara en mängd olika sorter. Det FINNS en risk att det är en pingborre, som lever under gräsmattan och förstör denna, men det kan också vara en ollonborre - tror enklaste sättet att veta är att kolla ungefärlig längd och tjocklek...

Jag hittade ett gäng liknande i gödsel, men de var ca 6-8 cm lång och minst en cm tjocka, och då kunde det bara vara ollonborre. Pingborrarnas larver är tydligen mindre, men väldigt lika i utseende.
addo
Den blomande är Förgätmigej, Lammörat har du gissat rätt på,.
mamamaggan
På den första bilden skulle det kunna vara kirskål.

Förgätmigej tror jag inte på , ser inte ut som min.

Lammöron har jag inte så stor koll på men det kan vara fingerborgsblomma eller kungljus.

Hoppas fler kollar så du får mer exakta svar.
Irene_L
Jag tycker det ser ut som ormöga, inte förgätmigej. Här kan du se hur den ser ut i min blogg:

http://blomster-tips.blogspot.se/2009/11/o...odes-verna.html
TirreSthlm
Tack för svaren!

Tittade inte så mycket på larverna tyckte bara att de var obehagliga smile.gif Men om de nu skulle förstöra gräsmattan gör inte så mycket för den är bara för att vara till mellan odlingslådorna.

Den blåa ser precis ut som din Ormöga Irene. Tack. Den var ju jättefin. Så fin att den kanske förpassas till trädgården nästa år och får växa under syrenhäcken tillsammans med doftviolen. Eller ska man kanske låta marken vara bar där när häcken är nyplanterad?

Lammörat tror jag är lammöra för den växer liksom i en klump, eller två klumpar. Den får åka för jag tycker inte lammöron är speciellt fint. Eller förresten, nu googlade jag lite och den är ju ganska fin. Kanske var det en sån jag flyttade i tron att det var en bergklint. De är väl rätt lika som små?

Kirskål tror jag inte för det är liksom rotklumpar i marken som bildar en stor klump och bladen tycker jag är för ljusa för kirskål. Hoppas att det inte är det iallafall.

Ingela i Segersberg
Första bilden tycker jag ser ut som nån slags näva. Det är inte kirskål!
Peztis
Här är mina alternativ:

IMG_0512 - ?
IMG_0510 - kan det vara en temynta?
bild1 - ser ut som lammöra
IMG_0509 - bolltistel
IMG_0511 - definitivt ormöga
IMG_0513 - ?
IMG_0514 - larv till pingborre
CillaM
Det vore jättebra ifall du kunde göra så att det går att förstora bilderna men jag ger mig på några av dina foton iaf:

Bild 1 tror jag är en näva eller en .. ja just det, kommer inte på namnet, jooo, alunrot.

Bild 2 tror jag är en Monarda, temynta.

Bild 3 är lammöron

Bild 4 ser ut att vara en bolltistel som du själv tror på.

Bild 5 är ormöga

Bild 6 ser ut att vara sköldpaddsört men det är svårt att säga med förra årets stänglar

Bild 7 är en ping eller ollonborre. Du lär få se under maj månad om det är en ollonborre eller senare om det är en ping för de svärmar som skalbaggar.
Peztis
CillaM, tror inte att det är alunrot, de brukar behålla bladen rätt bra under vintern. I alla fall mina...
CillaM
Under vintern ja, men på våren så blir de blad som övervintrat bruna o försvinner o nya kommer. Men det behöver inte vara alun
hattstugan

Bild 2 tycker jag ser ut som Praktbetonika
KRT
CITAT (CillaM @ 20-04-2012, 20:48) *
Bild 6 ser ut att vara sköldpaddsört men det är svårt att säga med förra årets stänglar

Jag har ett helt bestånd av sköldpaddsört och den ser precis ut som på bilden just nu....
Anna-Karin Lundberg
Varför så bråttom? Vänta och se vad du har så du inte gräver bort något fint. Det kan ju vara så att de är finare i verkligheten än du först trodde. Om du nu just har tagit över lotten så förstår jag att de kliar i fingrarna, men det finns säkert massor av annat att fixa först, så får växterna leva upp och visa vad de går för innan du bestämmer dig för vad du vill ha och inte.
Jag förstår att det är väldigt spännande att se vad som finns där, få börja gräva och göra iordning precis som du vill ha det!
TirreSthlm
Tack för all hjälp! Nu vet jag vad jag ska spara och vad som ska bort.

Tyvärr har har jag varken tid eller lust att rensa, gödsla och pyssla med nån blomma som sen inte visar sig vara något att ha. Då riskerar jag hellre att gräva bort någon som kunde varit något fint och sätter en blomma som jag garanterat vet är fin där istället. Måste utnyttja tiden maximalt med småbarn och utrymmet på lotten vill jag också använda så gott det går.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon