Full version: chili & paprika
kryddbruden
Hejsan ni alla där ute =)

Jag har för första gången i mitt liv gett mig på att odla upp från frön

Jag sådde paprika & chili.

De har nu vuxit en del men...

Hur ska man hantera plantorna

ja menar..tomater tjyva man ju..
ska man göra något med dessa plantor eller bara låta de vara & byta kruka

Ni som kan detta.....
inglan
Hej!
Vet inte om jag kan just, men svarar för du hade ju inget fått!
Jag planterar om i rejäla krukor och göder normalt, har både haft i växthus, på altan och på fönsterbrädan. Tycker det funkar bra överallt, men det betalar sig verkligen att ha stora krukor! Jag plockar alltid bort de första blommorna, läste att det stimulerar plantan att växa sig större.
Lycka till!
Hälsningar Inglan smile.gif
niggle
Jag har lite erfarenhet av chili.
Det är ganska lättodlat.
Vill ha mycket värme. Sedan har jag lärt mig att chili inte ska ha för stora krukor, eftersom rötterna växer på bekostnad av ovansidan.
Däremot tycker jag det är hopplöst att övervintra chili. Den blir full av lus oupphörligen.
Bättre att så nya.
Fru Peterle
Om du inte toppat dina plantor är det dags att göra det nu, de blir buskigare och ger mer frukt då. Håller med om att inte ta för stor kruka i början, bättre att plantera om successivt annars blir det bara rötter. Mina chilis brukar få en blandning av höns och kogödsel längst ner i krukan och en liten giva överst då jag märkt genom åren att de växer bäst med den "maten". Plocka bort de första blommorna så att plantan får växa till sig lite mer. Sen är det bara att vänta på värmen så att de kan börja skolas ut. Tänk på att de lät får solbränna så ta det lugnt i början. Väntar själv på att mina 42 nykomlingar ska få skolas ut: Gamlingarna har redan fått vara ute lite smått. Blir ett himla bubbande när men helt klart värt det. sweatingbullets.gif
Förresten, det går visst att övervintra chili. Har ett par plantor som är inne på sitt fjärde år nu. Kruxet är att man måste dra ner på vattnet i krukan och spreja dem med blomsprutan ett par gånger i veckan. År två och tre får man alltid dubbelt så mycket frukt som år ett.
kryddbruden
CITAT (Fru Peterle @ 14-05-2012, 15:03) *
Om du inte toppat dina plantor är det dags att göra det nu, de blir buskigare och ger mer frukt då. Håller med om att inte ta för stor kruka i början, bättre att plantera om successivt annars blir det bara rötter. Mina chilis brukar få en blandning av höns och kogödsel längst ner i krukan och en liten giva överst då jag märkt genom åren att de växer bäst med den "maten". Plocka bort de första blommorna så att plantan får växa till sig lite mer. Sen är det bara att vänta på värmen så att de kan börja skolas ut. Tänk på att de lät får solbränna så ta det lugnt i början. Väntar själv på att mina 42 nykomlingar ska få skolas ut: Gamlingarna har redan fått vara ute lite smått. Blir ett himla bubbande när men helt klart värt det. sweatingbullets.gif
Förresten, det går visst att övervintra chili. Har ett par plantor som är inne på sitt fjärde år nu. Kruxet är att man måste dra ner på vattnet i krukan och spreja dem med blomsprutan ett par gånger i veckan. År två och tre får man alltid dubbelt så mycket frukt som år ett.

Att toppa dem?? hur gör jag då?

Är det bara att knipsa av dem överst en liten bit ??

CITAT (kryddbruden @ 14-05-2012, 15:57) *
Att toppa dem?? hur gör jag då?

Är det bara att knipsa av dem överst en liten bit ??

Kanske ska tillägga att de är ca 35 cm höga nu wink.gif chili plantorna alltså wink.gif
KRT
Du behöver inte alls toppa din chili - speciellt inte om det är en av de lägre buskigare sorterna!!!
Möjligen skulle jag råda viss toppning på Jamaican Bell, men det är bara för att den ska bli enklare att hantera och inte så hög. Jag har aldrig toppat någon chili och de som är buskiga blir det ändå, och de som växer på och blir höga blir också så ändå.

kryddbruden
CITAT (KRT @ 14-05-2012, 16:17) *
Du behöver inte alls toppa din chili - speciellt inte om det är en av de lägre buskigare sorterna!!!
Möjligen skulle jag råda viss toppning på Jamaican Bell, men det är bara för att den ska bli enklare att hantera och inte så hög. Jag har aldrig toppat någon chili och de som är buskiga blir det ändå, och de som växer på och blir höga blir också så ändå.

Då provar jag med att helt enkelt låte de få växa som de vill.

Läste att man skulle ta bort de första blom ämnena, fast en del säger man inte ska det..
Ska jag ta bort dem el låte dem vara ???
KRT
CITAT (kryddbruden @ 16-05-2012, 14:25) *
Då provar jag med att helt enkelt låte de få växa som de vill.

Läste att man skulle ta bort de första blom ämnena, fast en del säger man inte ska det..
Ska jag ta bort dem el låte dem vara ???

Man säger ofta att man ska ta bort dem, men helt ärligt har jag inte märkt några större skillnader på skörden om jag gör det eller ej.... Oftast glömmer jag det, om jag får 30 eller 35 frukter på en planta gör inte så stor skillnad för mig. Jag odlar inte chili för mängden utan för att det är kul att använda sin hemodlade chili i maten smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon