Full version: revor
Victorsfru
Hej
har just blivit lycklig och högst förväntansfull lottägare med liten stuga i Stockholmstrakten, undrar nu, det finns en hel del jordgubbsplantor. dom revar ju har jag märkt- hur får men bäst bort "krafset" under plantorna utan att ha sönder och ha bort revorna. Eller ska man slita bort revorna ??
evelina
Klipp av dem och plantera dem så har du nya plantor.
masa
Ta en vass spade och hugg av revorna en liten bit från raden på båda sidor om raden. Sedan kan du ta ett rensjärn och skyffla loss revplantorna mellan raderna + ogräset på köpet. Sedan lägger du halm emellan raderna. Vill du utöka ditt jordgubbsland så kan du gräva upp, lite försiktigare än med rensjärn, så många revplantor du behöver och plantera.
Victorsfru
Va häftigt, tack så hjärtligt, då tror jag att jag ska ge revorna en alldeles egen pallkrage. hoppas dom ska trivas.
Än en gång tack !!
(och så lästa jag att rabarberna skulle man ha under svart bytta. Undrar hur länge ??
cinapuff
Ang rabarbern, jag brukar låta en svart murarhink eller liknande stå över plantan tills den själv puttar bort den, alltså tills bladen blir så stora att de inte får plats under hinken längre... Skördade iofs de första/längsta stjälkarna nu i helgen så lite till får den allt stå kvar. smile.gif
HelénE
Varför ska man ha rabarbern under en mörk hink???
Helén
Sabina87
CITAT (Victorsfru @ 20-04-2012, 12:03) *
Hej
har just blivit lycklig och högst förväntansfull lottägare med liten stuga i Stockholmstrakten, undrar nu, det finns en hel del jordgubbsplantor. dom revar ju har jag märkt- hur får men bäst bort "krafset" under plantorna utan att ha sönder och ha bort revorna. Eller ska man slita bort revorna ??

Jag vet inte hur mycket du kan om jordgubbar. Men här får du lite info.

Eftersom du inte vet hur gamla plantorna är så tycker jag att du ska ta tillvara på revorna. Man bör byta ut jordgubbsplantorna var tredje år. Så om du har plats så är det bra att ha tre rader jordgubbar, en med första års plantor (ger få men stora bär), en med andra årsplantor (bästa skörden många och relativt stora), en med tredje års (många små bär. Det är ingen ide att spara plantorna längre än tre år, eftersom det bara blir sämre skörd för varje år.

Jordgubbsplantor kräver mycket näring, så gödsla, vår sommar och höst!

Lycka till!

/Sabina
Victorsfru
Hej igen. Jag skrev ett långt svar till dej, men då jag inte var inloggad så försvann det bara.
Konstigt att man kan skriva svar om an inte är inloggad. FEL på systemet tycker jag.
FY
I alla fall så tänker jag ta till mej svaret som jag fick angående att man skulle kapa revorna med hjälp av en vass spade. Sen avser jag att sätta dom i pallkrage, får se hur det går.

NÄSTA gång jag svarar ska se till att jag är inloggad !!! mad.gif
Peztis
Och rabarbern kan man sätta en svart hink över för att man ska få ljusare och mjällare rabarber.
HelénE
CITAT (Peztis @ 24-04-2012, 16:04) *
Och rabarbern kan man sätta en svart hink över för att man ska få ljusare och mjällare rabarber.

AHA! Men jag äter nästan aldrig mina, de är så snygga när de blir stora, som rena djungelväxterna så mina är mest för prydnad. Ska det tas nåt så får det bli bakifrån mot buskarna bakom.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon