katah
Hur gör ni blommande paprikor och chili inomhus?

Jag tog bort de allra tidigaste blommorna, men nu har jag låtit dom blomma.
Behöver dom hjälp med pollinering?
Om dessa blommor nu inte pollineras, kan jag lita på att jag får en bra skörd av senare blommor
som får pollineringshjälp av insekter?
Jag har 30-40 plantor och orkar inte hålla på och pilla med blommor kors och tvärs var och varannan dag.

Hur gör ni med oplanteringar?
Jag har fått för mig att paprikan/ chilin gillar hellre små krukor än för stora.
Mina plantor är nu 30cm höga och bor fortfarande på små byttor ( 6x6 cm)
Jag har kollat lite på rötterna men jag kan inte se några rötter som vill ut på bottenhålen.
De har bara fått ett par gånger guldvatten efter omplanteringen.
Lite näringstillskott är kanske på plats igen, nu när de startade blommningen på allvar!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar plocka bort blommorna tills plantorna blir stora nog att kunna försörja en hel del frukter.

Jag brukar ha 5-10liters krukor till chili paprika för de behöver ju inte jättekrukor som tomat men betydligt större krukor än 6cm behöver d under sommaren då de ska försörja en massa fruktere.

Och ja du kommer få frukter senare även om dessa inte pollineras, man kan ju handpollinera men ibland tycker jag det verkar som det räcker att röra plantorna.
rosita
Jag plockar aldrig bort några blommor och jag får många paprikor på mina plantor. Jag sätter plantorna i minst 12 liters krukor/hinkar och hjälper aldrig till med pollinering.
katah
Jo jag bjuder dom alltid en större bytta under sommaren, men något år planterade jag om dom som tomaten till 1 liters bytta och det var inte så lyckad. Det var svårt att vattna lagom.

Jag odlar gurkan och tomater i sandhinkar och har även odlat paprikor och chili i sand två år sedan.
Nu undrar jag hur jag ska göra i år med paprikor/ chilin . funderar och funderar : sand eller jord.

Och nu måste jag fundera vidare hur jag gör med blommor: Åsa blockar bort dom och Rosita låter dom vara kvar . Vad ska JAG göra confused.gif
Eva 33c
CITAT (katah @ 20-04-2012, 22:14) *
Och nu måste jag fundera vidare hur jag gör med blommor: Åsa blockar bort dom och Rosita låter dom vara kvar . Vad ska JAG göra confused.gif

Jag tror det hänger lite ihop med var du bor. Jag bor i zon 5 och gör som Åsa. Tidigare lät jag de vara, det är ju så roligt när det blir frukt. Men jag märkte att tillväxten stannade av en tid medan de första frukterna utvecklades. Sen satte de visserligen fart igen. Men eftersom tillväxtsäsongen är relativt kort här, jämfört med Rositas zon 1, så blev det totalt sett en ganska liten skörd då de senare frukterna inte hann utvedklas ordentligt. Ibland har jag gjort så att jag har låtit några plantor vara, för att få den där första frukten tidigare och plockat på resten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon