batski
Är det nån idé att försöka sig på att odla koriander och sötbasilika på en balkong där det bara är sol på förmiddagen? Hur lite sol blir för lite liksom?

Jag vill gärna ha dem, särskilt koriander som jag använder så mycket av, men om det är dömt att misslyckas är det ändå bättre att vara realistisk och satsa på andra växter som klara förhållanden.

Denna hade jag gärna velat ha men har insett att jag nog inte har nån tillräcklig solig plats för den. Har läst att de ska stå i full sol och dessutom föredrar jag koriander.
merlin68
Det är nog inga problem alls med halvskugga om du tänker odla bladkoriander. Min f d granne (hon är från norra Indien) odlade drösvis med koriander på sin skuggiga framsida här i Roslagen zon 3-4 tummenupp.gif Den växer mycket fort så du kan nog så den flera omgångar under sommaren och alltid sköra färska blad.
batski
CITAT (merlin68 @ 22-04-2012, 18:44) *
Det är nog inga problem alls med halvskugga om du tänker odla bladkoriander. Min f d granne (hon är från norra Indien) odlade drösvis med koriander på sin skuggiga framsida här i Roslagen zon 3-4 tummenupp.gif Den växer mycket fort så du kan nog så den flera omgångar under sommaren och alltid sköra färska blad.

Låter bra biggrin.gif Men basilikan är nog svårare tror jag..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon