Hej på er! Min mor har problem med sina clivior. Jag citerar henne " Vitt segt, små bomullstussar" de sitter på bladen oftast nere vid slutet på bladen. De blommar ändå, så vad tror ni?
Mvh Annlouice
lolo
17-03-2004, 11:29
Hej min namne!
Tyvärr verkar det vara ullöss som cliviorna har fått. Jag har själv ingen erfarenhet av dessa rackare, men jag har hört att man bör badda med nåt starkt medel - hoppas fler personer kan svara på detta! Se även till att isolera plantorna så de inte smittar ner mer växter. mvh Ann-Louise i Lycksele
annchapanncha
17-03-2004, 14:21
Hejsan.
Dom väldigt få gångerna jag har haft det på mina blommor, har jag "rivit" bort dom med naglarna en och en.
Sedan har jag tagit såpvatten och baddat bladen med, flera gånger.
Satt tändstickor i jorden och varit ihärdig med såpavattnet, och karva den dom vartefter. Det har fått dom att harkla sig och dra.
Var ihärdig.
Lycka till
Annchapanncha
pejori
17-03-2004, 16:29
tobak, tobak tobak. jag vet att nånga skyr det som pesten, men det är oerhört effektivt mot ullöss lägg ett par fimpar i en sprayflaska och vänte nån timma. ducha plantan rejält och upprepa det om en vecka ullössen stendör du kan också smula ner lite tobak över jorden, i förebyggande syffte
kopernikus
17-03-2004, 16:29
Usch vad trist med ohyra..Hoppas ni blir av med det!!
Annlo
17-03-2004, 20:29
Hej allihop! Tack för era svar! Jag ska genast vidare befodra dem! Min mor är av den äldre generationen och tycker detta med "internät" är helt obegripligt, hur ni kan se vad jag skriver här hemma Hälsningar Annlouice (oj, nu börjar gröna rum!! Hej då)
Svalu
18-03-2004, 22:25
Provado-Enkelt och lätt för en Clivia med ullöss. Tredje generationens nikotinderivat (Imidacloprid) och snällare mot naturen än tobak och helsickes effektivt-Finns i alla välsorterade affärer.
Emser
19-03-2004, 10:31
T-sprit på en topps funkar på mina löss hemma!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.