simson68
Jag har fårr en lök av en gammal dam hon kallar den för gubben och gumman men äkta makar kan den också heta.
Nu har löken fått en massa bebisar som sitter på "moder löken".
Jag kan tyvärr inte fråga damen då hon har gott bort.
Nu till min fråga.
Ska bebisarna sitta kvar eller ska jag ta bort dem? Blomman har aldrig blommat heller så har ni några
råd på hur jag skall sköta denna blomma.

Tacksam för svar.

snuffe68
Fågelvägen
Det är antagligen denhär växten du har:
[attachment=69383:DSC_0008.jpg]
Den heter Hippeastrum rutilum.

Dehär lökarna trivs med att stå tätt ihop i vanlig god krukväxtjord. Jag har 4 stora lökar och mängder av små (somliga vilande) i samma kruka. Krukans diameter är ca 14 cm. De fullvuxna lökarna blommar 1-2 gånger per år. I vintras blommade en av de äldsta lökarna med 2 stänglar, 5 blommor sammanlagt.

Jag skulle i ditt ställe låta de små bebisarna stanna kvar där de är. När du planterar om lökarna kan du se om de är självständiga lökar. Du kan ändå låta dem vara kvar i samma kruka. Det kan tyvärr ta flera år för en liten lök att börja blomma. Tålamod! tummenupp.gif De är värda att vänta på!
simson68
Tack för svaret, ja det stämmer med din bild så såg de ut hos damen jag fick dem av när de blommade.

Ja du fågelvägen tålamod måste men ha när det gäller blommor, tusen tack för ditt svar.

simson68
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon