batski
Är alla klöver-arter ätliga? Trifolium pratense eller T. incarnatum t ex? Vilken art är bäst?
merlin68
Ja man kan äta klöversorter som växer i naturen dvs de vanliga sorterna rödklöver, vitklöver och skogsklöver.
Alla ovanjordiska delar är ätliga för människor, men ex kaniner och hästar kan få problem med magen och kolik av för mycket klöver men det gäller som sagt inte homosapiens smile.gif Av klövern kan man koka te - bra mot hosta och kramplösande, verkar även avgiftande för kroppen. Pesto med klöver är smaskens och du kan ju lägga lite klöver i sallader eller stuvningar, i lasagnen osv smile.gif Av prydnadssorterna av oxalis kan man tydligen koka och äta rötterna men det har jag inte provat själv.
batski
CITAT (merlin68 @ 22-04-2012, 18:38) *
Ja man kan äta klöversorter som växer i naturen dvs de vanliga sorterna rödklöver, vitklöver och skogsklöver.
Alla ovanjordiska delar är ätliga för människor, men ex kaniner och hästar kan få problem med magen och kolik av för mycket klöver men det gäller som sagt inte homosapiens smile.gif Av klövern kan man koka te - bra mot hosta och kramplösande, verkar även avgiftande för kroppen. Pesto med klöver är smaskens och du kan ju lägga lite klöver i sallader eller stuvningar, i lasagnen osv smile.gif Av prydnadssorterna av oxalis kan man tydligen koka och äta rötterna men det har jag inte provat själv.

thanks.gif Pesto vill jag definitivt testa smile.gif

Efter att ha googlat lite på T. incarnatum har jag förstått att plantan inte är ätlig (bara fröna). Synd för jag tyckte de såg riktigt fina ut. Aja får köra på T. pratense isf.
Piccante
Oxalis är ingen klöver men även de är ju ätliga. Harsyra (vår vilda oxalisart) är ätlig, inte spec god men sägs vara rik på vitamin C.
batski
CITAT (Markus_H @ 22-04-2012, 20:47) *
Oxalis är ingen klöver men även de är ju ätliga. Harsyra (vår vilda oxalisart) är ätlig, inte spec god men sägs vara rik på vitamin C.

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon