Klint
Jag vill ha pioner det har jag skrivit om tidigare.Tänkte mej 5 pioner på rad mén har tänkt om lite.
Vad tror ni om att gräva en rabatt här en ganska lång avlång rabatt, det som synns nära norrmarkeringen är en gammal pion som fanns här och sen tänker jag mej att sätta fler(4?) efter den mot busken som är en Ölandstok,jag vill även ha lökväxter och Dahlior.
Men det är ju liksom det första intrycket av trädgården kommer det att se tomt ut när det inte blommar ska jag ge upp denna tanken och ha nåt annat i rabatten?
Eller ska jag plantera fler växter? kanske nåt som sprider sej ända ner till gruset?Mossflox eller nåt?

Många frågetecken här Vad tycker ni??

[attachment=69381:IMG_0899p.jpg]

[attachment=69382:IMG_0897p.jpg]

Eva 33c
Nu pratar vi tycken och smak här : ) Men jag tycker absolut att du ska göra en rabatt med ett antal pioner som "primadonnor". Varje vår blir du glad när du ser bladen komma, sen räknar du knoppar och väntar på blommorna och sen njuter du av färg och doft. För att sedan vänta på nästa års uppvisning.

Men jag tycker du ska bredda rabatten ända fram till grusgången och sätta fler perenner som kan komplettera pionerna i blomningstid osv. Dahliorna blommar förmodligen senare än pionerna så de kan ju få ta över sen.
Som lite kuriosa kan jag berätta att framför det hus jag växte upp i fanns en "rondell" (man kunde köra runt med bilen) som innehåll 80 röda luktpioner. Mitt minne är att det alltid blommade med ett hav av röda blommor, men nu som vuxen inser jag ju att det inte kunde förhålla sig så egentligen. Men detta var den enda riktiga rabatten på en tomt som i övrigt var en naturtomt med tallar. Och min pappa, ingen trädgårdman men förtjust i det som växte, ägnade sin tid åt just att räkna plantor och knoppar i väntan på blomningen. Och det är väl det jag minns antar jag.
Klint
Men guud Eva 80st det måste varit en mäktig syn!
Min dröm har varit en romantisk stuga med veranda på mitten och en grusgång, på båda sidor om denna romantiska rabatter.Nu har jag en" körgrusgång"på sidan av huset men det får nog bli en rabatt där och så gör jag den ända ner till gruset,då slipper man gräsklippning också fast det blir ju svårt kanske eftersom det är en nivåskillnad grusvägen ligger nedanför gräset g.gif
KRT
Du kan ju kombinera pionerna med en massa tulpanlökar och påskliljor, så har då något fint att titta på innan pionerna kommer upp?

Kanske någon ros för att ge höjd, gärna en lite mer gammaldags sort, och absolut aklejor! Du kan ju skapa en sådan "gammaldags" rabatt som passar jättebra till röda stugor och torp? Så underbart att köra uppför uppfarten och ha detta bredvid!
Klint
Ja jag ska försöka få till de. Fick ett erbjudande från Allers trädgård man fick ett perennpkt + ett lökpaket från Odla om man prenumererade där fanns bla 2 pioner en akveleja mm som jag inte kommer ihåg nu då har man ju något att börja med Kan nog se lite framför mej nu men tar gärna emot fler råd gärna på hur jag avslutar mot grusvägen tips på små växter som kan växa där det blir ju en liten sluttning

edit:kom när nån knapp så inlägget skickades innan det var klart
edt2:akleja heter det visst!
KRT
Tror du det kommer bli torrt? I så fall kanske Lavendel? Den går ju att klippa så den håller sig lite lägre? Eller Trift (heter de så? Tuvor med lite lökliknande rosa blommor som brukar finnas på hedar), någon sedum eller kanske en lågväxande "klocka" (campanula) typ Karpaterklocka?
Nävor finns i många olika sorter och höjder, dessutom brukar de vara anspråkslösa och växa på bra.

Förresten, prästklragar och blåklint måste du också ha, och fingerborgsblomma tummenupp.gif
jamieblue
Jag tycker det skulle vara jättevackert att plantera något som växer ända framme vid gruskanten, t.ex. lavendel eller kantnepeta som hänger lite över vägen. Eller kör lökväxterna där, de kan ju också hänga lite över gruskanten.

Det vill jag ha sagt är egentligen att jag tror det skulle bli superfint med en rabatt som sträcker sig ända fram till gruskanten, oavsett vilka växter du väljer!
Klint
Nej torrt blir det definitivt inte,så lavendel går bort.Prästkragar o Blåklint får jag ha fast Fingerborgsblomma? den får ju inte konkurrera ut Pionerna! Kant nepeta eller nävor skulle kanske funka på kanten? eller de där med lite gröngrå blad och vita små blommor en gammal torpväxt som heter----??
Ja det får nog bli en rabatt ända till gruskanten i vart fall Jättekul med feedback tummenupp.gif
Klint

http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...amp;forum_id=13

Nejlikor! Det tror jag blir bra,fast vet inte vilken sort? och färg kanske vit kanske skär kanske röd g.gif
KRT
Jag tror inte det är någon större risk att fingerborgsblommorna konkurrerar ut pionerna - de har en helt annat växtsätt och jag tänker själv sätta sådana mellan pionerna för att skapa lite höjd. Digitalis växer ju rakt upp som små utropstecken, medan pionerna är mer "runda och bulliga" i formen.

Nepeta KAN vara ganska starkväxande, tänk på det när du väljer sort.
Klint
Ja du har nog en poäng där med Fingerborgsblomman!
Just nu lutar det åt att jag skippar Nepetan och satsar på nejlika.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon