Peztis
Att hitta på vad man ska äta kan gå fort eller vara hopplöst! Det gäller för mig både till vardagsmaten, helgmiddagen eller när man ska bjuda på lite festligheter.

Man står där i kylskåpet och skakar på huvudet eller funderar i affären - vad kan jag göra med detta?

Så inspirera mig och varandra med tankar, idéer och recept -
vad kan man göra med en fläskfilé?
Peztis
Idag ska vi äta fläskfilé och den kommer jag bara att skära i skivor, krydda och steka.

Serveras med "potatispinnar" (som klyftpotatis men skurna i stavar som pommes frites) och bearnaisesås och grönsaker.

Jättegott i all sin enkelhet.
Natur liv
Något som är saftigt och gott är en ugnsrätt med fläskfilé, kronärtskocksbottnar och bearnaisesås. Skiva och bryn fläskfilén, lägg kronärtskocksbottnar i en smord ugnsform, lägg en bit fläskfilé på varje, häll över bearnaisesås. In i ugnen tills den fått färg och bottnarna är varma.
Peztis
Även om jag skrev fläskfilé i starten så kan ju fläskytterfilé få vara med här.

Idag har jag skurit cm-tjocka skivor av just ytterfilén, bultat ut den lite, vänt i slatat och pepprat mjöl, ägg och sedan ströbröd - schnitzlar, helt enkelt. Det blev jättegott!
Och till det potatismos, gräddsås och majs.
mamamaggan
Lägg den i marinad med örter och vitlök . Låt den ligga minst 4 -5 timmar , gärna över natten.

Grilla och servera en god sallad till.
Margith
Fläskfilé köper jag inte längre. När jag har skurit bort allt "icke ätbart" har jag lika mycket kött i stekpannan till hunden, som kött till oss andra thumbdown.gif
Fläskytterfilén är klart bättre.
Den kan jag:
1. marinera och grilla
2. skära ner i småbitar och göra nån variant av wok med hemgjord sötsur sås och ris
3. helsteka i ugn

Men idag fick jag ett nytt recept:

Skär köttet i 2 cm bitar, stek de lite snabbt så att de får stekyta. Ta upp köttet ur stekpannan och gör sås i stekpannan:

3 dl vatten
3 msk ljus Maizena-redning
1/2 msk balsamvinäger
1/2 msk kinesisk soja
1/2 tärning hönsbuljong
2 tsk torkad oregano

Lägg tillbaka köttet och låt det koka tills köttet är genomstekt. Gissningsvis mellan 5 och 10 minuter.

Putta undan köttet i stekpannan och rör ner 100 gram naturell philadelphiaost.

Servera till valfri potatis. Såsen var helt gudomlig!

Såsen är tänkt till 4 pers.
herkules
jag skär ganska tunna skivor av en glad, svensk fläskfilé, steker i smör m salt och peppar, tar upp skivorna, har en liten burk creme fraîche i pannan, lite fransk senap, vinbärsgele, soja och ett par hackade vitlöksklyftor. låter koka ihop och lägger tillbaka fläskfiléskivorna i pannan. serverar med ris, pasta, potatis, pommes, vad som.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon