Linaber
Hej,
Jag har tröttnat på att rådjuren äter upp både potatisblast, tomater och allt annat som jag försöker odla hemma på tomten och funderar nu på att ”hägna in” ett område avsett för odling. Drömmen är att sätta upp ett enkelt men snyggt staket, typ. ett kastanjestaket, men tyvärr är alla dessa färdiga staket väldigt dyra. Jag tycker personligen inte att det är snyggt med viltstaket i nät. Vi får snart tillökning i familjen och vill helst inte ”bygga själva” utan föredrar att köpa ett färdigt staket.
Finns det någon som kan tipsa om var man kan hitta ett staket som är enkelt, naturligt och snyggt (och helst inte svindyrt)?

Tack på förhand!
*Stintan*
Ska du rådjurssäkra odlingarna måste det vara ett 180 cm högt stängsel annars hoppar dom glatt över.
Linaber
CITAT (*Stintan* @ 20-04-2012, 17:22) *
Ska du rådjurssäkra odlingarna måste det vara ett 180 cm högt stängsel annars hoppar dom glatt över.

Åh, behöver det vara så högt som 1.80? Jag hade hoppats att det kanske skulle räcka med ca 1.20 m?
Är de så fräcka alltså att de hoppar in även om man bara inhägnar en mindre yta?
Då är det lika bra att vi sätter upp ett riktigt högt staket så vi inte gör jobbet förgäves...
Tack för ditt svar!
ingaröbo
Rådjursnät är jättebra och synd knappt. Den finns i minst 2 olika höjder och du måste ju inte sätta det från marken utan kan sätta upp det en bit ifrån för rådjuren kryper ju inte under. Har det själv på yta av 20kvm och grannarna visste inte ens att vi hade nät förrän jag sa det, det är väl bra betyg smile.gif

Allox rådjursnät finns att köpa på Coop Forum t.ex och en rulle ligger på 20 meter, det finns även bra pinnar att köpa till. Alloxnäten brukar också finnas på trädgårdsmässor.
Alloxnätet kan tas ner över vintern om man vill men vi lät det sitta kvar.
Peztis
Skulle det funka att sätta dit störar/4,5 cm-bjälkar på knappt 2 m som man borrar hål i och trär igenom ett rep med ca 30 cm mellanrum?

Man borde kunna använda detta till bönor och andra klättrande skönheter också.
Linaber
Tack för era tips!
Ja, det kanske inte innebär så mycket ”jobb” att införskaffa egna stolpar och därefter sätta nät eller rep emellan. Det kanske t.o.m kan bli riktigt snyggt! Jag kan ändå inte hitta precis det som jag letar efter när jag söker runt på Internet.
Peztis
Jag håller precis på att göra en spaljé lite på det sätt som jag skrev. När det sitter uppe kan jag fota och lägga in.

Om det sedan funkar mot rådjur, det får någon annan svara på.
Linaber
CITAT (Peztis @ 21-04-2012, 20:39) *
Jag håller precis på att göra en spaljé lite på det sätt som jag skrev. När det sitter uppe kan jag fota och lägga in.

Om det sedan funkar mot rådjur, det får någon annan svara på.

OK, hoppas att det blir bra! Vore jättekul att se hur fint det blivit när du är färdig. Lycka till!
Peztis
Nu sitter det på plats! Här är en tråd med bild på skapelsen.
Jag ska spänna repet ytterligare men jag tänkte låta det få acklimatisera sig ute lite först.
Linaber
CITAT (Peztis @ 29-04-2012, 21:55) *
Nu sitter det på plats! Här är en tråd med bild på skapelsen.
Jag ska spänna repet ytterligare men jag tänkte låta det få acklimatisera sig ute lite först.

Vad snyggt det blev! Jag är imponerad!
Själv har jag kommit så långt att jag har inhandlat långa runda stolpar och en grind. Lutar åt att jag köper ett nät som jag sätter runt min inhägnad och ev. ett rep högst upp eftersom nätet inte kommer bli högre än ca 1,50 m. Nu blev jag inspirerad att måla stolparna och grinden i någon snygg färg också!
Peztis
Tack!

Ska bli skoj att se det hela klätt i grönt sedan i sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon