Full version: krusbär
terima
har en krusbärsbuske i stor trälåda. ska jag beskära grenar eller stötta upp dom? alla är jättefina
niggle
Jag gick en kurs hos en farbror i hans trädgård förra säsongen. Det handlade om beskärning av äppelträd, men när jag såg hans krusbärsbuske, frågade jag hur de ska beskäras.
Han svarade att man skär bort gamla grenar och grenar som börjat torka och vissna.
Om du har kaftiga skott ska du inte skära bort dem.

Jag tror han vet vad han gjorde. Han har varit lärare på Alnarp.

Krusbär är underbart!
Cilla
Man kan skära, särskilt på våren då beskärning stimulerar. Men jag stöttar, med klassiska ramar. Och beskär ytterst lite, tror jag beskurit mina 8 buskar en gång på 18 år. Grenarna bär ordentligt ändå och de får nya skott ibland.

Håller man koll på vilka grenar som inte bär, sräskilt de nedre, kan man skära bort dem. Men mindre beskärningsbehövande buske än krusbär får man nog leta efter.
niggle
Men Cilla.......
vad säger du om en krusbär på stam som jag har.
Det väller fram kraftiga grenar som verkar vara bärande allihopa.
Ska man låta allt växal. eller ska man skära bort något?
Bassam
Hej
Om de är fina. Varför ska du beskära dem.

H.Bassam
Cilla
CITAT (niggle @ 22-04-2012, 00:12) *
Men Cilla.......
vad säger du om en krusbär på stam som jag har.
Det väller fram kraftiga grenar som verkar vara bärande allihopa.
Ska man låta allt växal. eller ska man skära bort något?

Nä det tror jag inte, på stam är allt annorlunda... Man måste lätta i buskar som satts på stam, och hålla storleken nere för att de ska hålla. Här tror jag på en slags formbeskärning, dvs man finklipper in lite här och var så att det blir symmetri och jämvikt.

Men jag har bara beskurit ros och krusbär på stam några få gånger och inte kunnat följa upp. Stöttningen jobbade jag dessutom mer med, den var knepig att få till snyggt, osynligt och ändå stabilt. Vad har du för erfarenheter själv?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon