CharlotteF
Jag får inte sökfunktionen att fungera just nu, så jag hittar inget svar på mina frågor. Jag har idag råkat göra lite impulsköp! Eller nåja, det var sånt jag ville ha, men sorterna blev slupmässigt utvalda efter utbudet på plantagen.

Har idag köpt 3 stycken små plantor: minikiwi "issai", ficus carica, och passionsfrukt Maracuja! Nu står dessa 3 i fönstret hemma med förmiddagssol tills jag vet vad jag ska göra med dem. Fikonet löser jag, men de andra?

Vad ger man för jord till passionsfrukt och kiwi? Hur stor kruka vill de ha? När ska jag ställa ut dem i uterummet, tål de frost? De stod ju varmt i affären idag, så de står nu i ett fönster som sagt. Där är just nu 18 grader.

Ja just det. Kan man använda "gammal" jord, alltså jord på påse köpt förra sommaren som stått i trädgårdsboden hela vintern? Eller har den blivit dålig på något sätt? Har en rätt stor säck citrusjord som jag tänkte använda vidare till mitt nya fikon.

Något mer att tänka på? Pollinering?
CharlotteF
Ingen som vet vilken sorts jord jag kan använda till kiwi och passionsfrukt? Jag googlar och googlar men lyckas inte hitta mer än lite luddiga förklaringar som jag tyvär inte förstår. confused.gif ...och på plantagen vet de aldrig nånting om nånting. crying.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vanlig krukväxtjord med små lecakulor funkar bra till de växterna och är det riktigt små plantor så sätter man dem ju gradvis i större. Minikiwin kommer dock behöva komma ut i marken alt i en riktigt stor kruka detta är ju ingen växt man brukar ha inne. Ska du krukodla den så behöver den en kall men frostfri övervintring precis som fikonet och de är lövfällande så de behöver inget ljus på vintern ifall det är runt nollgradigt då vilar de.

Och du behöver nog inte tänka på pollinering förren de ev. börjar blomma minikiwin brukar blomma efter runt 3-4år och Issai är självfertil till viss del men korspollinering med en hanminikiwi/kameleontbuske kan ge något bä'ttre resultat. Issai är dock inte framtagen för att ha goda frukter som de andra moderna minikiwisorterna.
CharlotteF
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 21-04-2012, 07:05) *
Vanlig krukväxtjord med små lecakulor funkar bra till de växterna och är det riktigt små plantor så sätter man dem ju gradvis i större. Minikiwin kommer dock behöva komma ut i marken alt i en riktigt stor kruka detta är ju ingen växt man brukar ha inne. Ska du krukodla den så behöver den en kall men frostfri övervintring precis som fikonet och de är lövfällande så de behöver inget ljus på vintern ifall det är runt nollgradigt då vilar de.

Och du behöver nog inte tänka på pollinering förren de ev. börjar blomma minikiwin brukar blomma efter runt 3-4år och Issai är självfertil till viss del men korspollinering med en hanminikiwi/kameleontbuske kan ge något bä'ttre resultat. Issai är dock inte framtagen för att ha goda frukter som de andra moderna minikiwisorterna.

Jättetack! thanks.gif Har tänkt ha dessa plantor i stora krukor i uterummet, som jag tar in i matkällaren över vintern där jag ställer mina fikon! Ska jag börja med en mindre kruka, eller en stor direkt, vad är bäst? Jag kommer förmodligen köpa fler kiwi senare, om jag får plats. whistling.gif
Hur är det med näring? Ska man välja någon U-jord, eller gödslad planteringsjord? Eller vanlig jord och tillsätta någon näring efterhand? Samma jord/näring till både passionsfrukt och kiwi?
Men passionsfrukt ville inte ha lika kall vinterförvaring va?
CharlotteF
Oops, såg nu att du redan skrivit väldigt tydligt om storleken på krukorna Åsa. Min gravidhjärna funkar inte alltid som jag vill just nu... whistling.gif Jag börjar med lite mindre krukor då, eftersom plantorna är pyttesmå!

Tack! thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon