CITAT (Rigoletto @ 21-04-2012, 21:50)

Jag har satt mina Rambo i lerjord. Har också grannar som har Rambo i samma lerjord. De trivs utmärkt! Givetvis grävde jag ordentligt innan och jordförbättrade med riktigt välbrunnen stallgödsel och några säckar köpejord (dvs torv). Hade också tankar på sand innan men valde bort det eftersom risken för cementeffekt finns. Grannarna har lagt tång över sina plantor - säkert bättre att satsa på det om man vill efterlikna sparrisens ursprungliga levnadsmiljö. :-)
Mina plantor står i full sol så jag kan inte uttala mig om sol/skugga. Blåst klarar mina Rambo i alla fall. Extremt härdiga och tuffa växter är sparris. Perfekta för svenskt klimat. Konstigt att de inte odlas mer i Sverige!?
Jag tror gamla potatislandet blir perfekt! Lycka till med dina Rambo!
Ann
Tack för svaret!
Nu har vi förberett landet, förbättrat jorden med gammal kompostjord, så det är inte hälften så lerigt som innan. Kul att höra att de klarar sig fint på lerjord också!
Som tur är så är landet mer soligt än jag trott, så det borde bli bra skördar framöver.
Tänkte också förbättra landet ytterliggare med brunnen kogödsel, samt hönsgödsel när vi planterar.
När som helst ska jag beställa plantorna... Spännande!
Hur många plantor har du Rigoletto?