Full version: Sparris "Rambo"
Diabolique
Jag är jättesugen på att göra ett sparrisland. 10 plantor av sorten Rambo. Lite skuggigt läge, tyvärr inte helt soligt, och inte heller sandblandad jord. Jag tänkte använda vårt gamla potatisland och göra ett sparrisland av det. Har läst att sorten "Rambo" är mindre kinkig med jord och sol. Vet någon om det stämmer?
Annars undrar jag var man kan köpa sand. Inga stora mångder, men några säckar. Jag vill slippa köpa ett helt lastbilslass med sand. Verkar inte finnas sand på Plantagen eller Växtriket här i Eskilstuna.
Rigoletto
Jag har satt mina Rambo i lerjord. Har också grannar som har Rambo i samma lerjord. De trivs utmärkt! Givetvis grävde jag ordentligt innan och jordförbättrade med riktigt välbrunnen stallgödsel och några säckar köpejord (dvs torv). Hade också tankar på sand innan men valde bort det eftersom risken för cementeffekt finns. Grannarna har lagt tång över sina plantor - säkert bättre att satsa på det om man vill efterlikna sparrisens ursprungliga levnadsmiljö. :-)

Mina plantor står i full sol så jag kan inte uttala mig om sol/skugga. Blåst klarar mina Rambo i alla fall. Extremt härdiga och tuffa växter är sparris. Perfekta för svenskt klimat. Konstigt att de inte odlas mer i Sverige!?

Jag tror gamla potatislandet blir perfekt! Lycka till med dina Rambo!

Ann
Diabolique
CITAT (Rigoletto @ 21-04-2012, 21:50) *
Jag har satt mina Rambo i lerjord. Har också grannar som har Rambo i samma lerjord. De trivs utmärkt! Givetvis grävde jag ordentligt innan och jordförbättrade med riktigt välbrunnen stallgödsel och några säckar köpejord (dvs torv). Hade också tankar på sand innan men valde bort det eftersom risken för cementeffekt finns. Grannarna har lagt tång över sina plantor - säkert bättre att satsa på det om man vill efterlikna sparrisens ursprungliga levnadsmiljö. :-)

Mina plantor står i full sol så jag kan inte uttala mig om sol/skugga. Blåst klarar mina Rambo i alla fall. Extremt härdiga och tuffa växter är sparris. Perfekta för svenskt klimat. Konstigt att de inte odlas mer i Sverige!?

Jag tror gamla potatislandet blir perfekt! Lycka till med dina Rambo!

Ann

Tack för svaret!
Nu har vi förberett landet, förbättrat jorden med gammal kompostjord, så det är inte hälften så lerigt som innan. Kul att höra att de klarar sig fint på lerjord också! smile.gif
Som tur är så är landet mer soligt än jag trott, så det borde bli bra skördar framöver.
Tänkte också förbättra landet ytterliggare med brunnen kogödsel, samt hönsgödsel när vi planterar.
När som helst ska jag beställa plantorna... Spännande! yes.gif
Hur många plantor har du Rigoletto?
Rigoletto
Jag har i dagsläget 12 plantor, 2 ”lister” med 6 i varje. Hade från början tre lister men flyttade en rad eftersom jag behövde sätta upp ett vindskydd. Flyttade på hösten och det gick inte bra, de tog sig inte året efter (eller så var jag för otålig och gav dem inte tid nog).

Nu kommer jag att behöva flytta mitt sparrisland igen eftersom de står på precis den platsen som vore bäst för ett växthus. Ska försöka dela plantorna då så att jag får flera. Men läste på sparris.se att det kan vara vanskligt…

Jag fick faktiskt mina Rambo av en odlamedlem som flyttade sitt sparrisland och fick många plantor över i samband med det. Detta var på våren och plantorna klarade uppgrävning, transport i kartong på posten och nyplantering utan problem. Vad jag kommer ihåg kom det faktiskt ganska kraftiga stänglar redan samma år.

Mitt sparrisland syns på Eniro kartor har jag upptäckt. Hihi! WGS 84 (lat, lon):N 59° 24.316', E 17° 59.032'

Det låter som att era Rambo kommer att få det bra i nya landet! Lycka till med sparrisodlandet!

Ann
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon