FruTrädgårdstomte
Som nybliven Odlamedlem vill jag först passa på att säga hej till alla! :-)

Jag har smygläst era ofta mycket hjälpsamma trådar ett tag och hoppas nu på att någon vet något ställe som säljer vanligt vildvin.
Jag har letat på nätet men hittar bara varianter av rådhusvin eller klättervildvin. Jag är ute efter sorten som har klängen, alltså Parthenocissus inserta, om jag har fattat saken rätt.

Tips nån?
Eva 33c
Jag kollade i SKUD (Svensk Kulturväxtdatabas) och fick uppgiften att Parthenocissus inserta är en synonym till Parthenocissus quinquefolia. Kanske blir det lättare att hitta den under det namnet? Den ska heta klättervildvin på svenska enligt denna lista.
Och välkommen till ett trevligt forum också tummenupp.gif
FruTrädgårdstomte
Tack :-) och tack för svar. Jag trodde att inserta och quinquefolia var olika sorter men vad bra att jag hade fel info. Nu blir den ju mycket lättare att hitta.
Huggorm
Jag köpte min på Plantagen en gång när det var rea
FruTrädgårdstomte
Ja, rea får det nog bli om man ska handla i Sverige. Jag har nu hittat alla möjliga sorters vildvin både här och där men till betydligt högre pris än jag väntade mig. Därför har ist beställt från Tyskland. :-S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon