summertime35
hej
bifogar en bild på en trevlig buske med gula blommor. har sökt men inte funnit vad den heter.
tack på förhand[attachment=69394:170_140956299.jpg]
Fjortispower
Kerria heter den!
summertime35
ja men underbart, tusen tack!
Bengt i Särö
CITAT (summertime35 @ 21-04-2012, 10:30) *
hej
bifogar en bild på en trevlig buske med gula blommor. har sökt men inte funnit vad den heter.
tack på förhand[attachment=69394:170_140956299.jpg]

Hej Summertime.

Ja Kerria så enkelt var det inte,om du köper den som är på bilden,så är det viktigt med hela det latinska namnet.
Kerria japonica floro plena (Dubbla) gula blommor),det måste stå på etiketten.
Annars är det vanligt att du får en enkelblommande Kerria tyvärr okunnigheten är stor.
Anders zon 1
Kerria japonica 'Pleniflora' tror jag det korrekta namnet är. Tycker sällan man ser den enkelblommiga varianten i plantskolorna så risken att råka få den av misstag är nog inte så stor. Fast den är fin också!
Gröna mormor
Fylled kerria, "kerria japonica" har jag fått veta att min buske heter.
Fjortispower
För mig är den så spännande som hundra maskrosor på en buske (jag har den själv) cool.gif
Ålgryte
CITAT (Anders zon 1 @ 21-04-2012, 19:08) *
Kerria japonica 'Pleniflora' tror jag det korrekta namnet är.

Jag tycker också den är fin och kan tänka mig ha den i trädgården !

Men:
angry.gif Vad tycker rådjuren ?
blomkronan
Tack smile.gif Vad bra att du fråga om denna växt. Jag hade tappat bort min lapp, nu vet jag vad den heter, och hur den ska skötas tummenupp.gif
Men jag hittar flera svar på hur och när den ska beskäras... jag passar på att fråga här.

Beskärning skulle göras på:
1. på vår-vintern
2. efter blomning (som är i maj-juni) Då kan man passa på att göra sticklingar av klippet.

vilken tid är rätt?

och hur mycket ska man beskära? ner till backen eller en bit upp?
Eva i Skåne
Jag har aldrig skurit ner mer än det som dött under vintern. Det brukar kunna vara några dm ytterst på de tunna grenarna som torkat efter vintern och då klipper jag bort det.

Jag läste nyligen om någon som klagade på att rådjuren beskurit hennes buske. Jag flyttade min buske till rådjurstrakt i fjol och ännu har den klarat sig.
Gröna mormor
Jag klipper min på hösten så att den har en fin form, sen klipper jag bort vissna grenar på våren och. Vill bara berätta att den skjuter massor av rotskott, så om man inte håller efter den, tar den över hela rabatten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon