CITAT (KRT @ 21-04-2012, 14:43)

De Fargesia-arter jag har sett har absolut växt på bredden också, men samtidigt har dessa varit planterade i jord där de KAN breda ut sig (om än ganska långsamt

) I kruka har de ju inte den möjligheten.
Däremot kommer den nog inte bli så hög, tvivlar på att den uppnår full höjd i kruka eftersom bambu är lite känsliga för "jordmånen". De vill gärna ha lite fuktighetshållande och mycket mullrik jord - vilket är svårt att hålla i en kruka. Alltså, skaffa så stor kruka som du bara kan, och plantera i en mullrik jord - blanda gärna ner kompost eller någon annan form av mullämnen för att undvika att jorden blir som en hård kaka till sommaren. Ett bra tips kan också vara att ställa plantan så det är lite skugga på kruka och rotsystem, då torkar det inte ut lika fort.
Tack

Ja precis, i kruka kan den ju inte växa på bredden på det sättet, men jag tänkte på att den kanske hänger ner utåt en del? Eller växer den mest rakt uppåt?
Ja en stor kruka får det bli och på den platsen där jag kan ha den är det precis såna förhållanden, mest skuggigt på golvet och lite mer sol vid den höjden själva plantan kommer att hamna.