Full version: Okänd röd krukväxt
SilvaD
Hej!
Min mamma fick för många år sedan ett skott av denna helröda krukväxt. Jag har också fått skott från den och den är väldigt härdig och lättskött. Vi har dock aldrig hört något namn på växten.
Är det någon som vet vad det är för en växt och kan berätta vad den heter så vore både mamma och jag väldigt tacksamma.
Hälsningar
SilvaD

[attachment=69400:DSCN4599b.jpg]
[attachment=69401:DSCN4600b.jpg]
Ålgryte
w00t.gif Vad häftigt med en helt röd växt! Är blommorna ocskå röda?

Har du ett foto på växten mot en annan bakgrund? Jag har svårt att urskilja växten mot fönstrets ljus och kan inte säga vad den heter no.gif

Välkommen till Odla smiley_small_hug.gif
SilvaD
Hej - och tack!

Jag gick med just för att mamma så gärna vill veta vad växten heter, men jag ser att jag nog kan ha glädje av medlemsskapet för egen del också. Är hemma hos föräldrarna denna helg och städar det som hemtjänsten inte får städa. smile.gif
Vi har ännu aldrig sett dem blomma. Ev har de så små blommor att vi inte upptäckt att de blommat. Just nu är de omplanterade och nerklippta. När man inte ser dagsljuset genom bladen ser de nästan svartbruna ut.
Här är glaset med de avklippta skotten som just nu står och rotar sig.
[attachment=69402:DSCN4604b.jpg]

Så här ser mammas fönster ut just nu - plantorna är som sagt nerklippta och omplanterade
[attachment=69403:DSCN4608b.jpg]

Hälsningar
SilvaD
Monarda
Jag tror att det är höblomster - Iresine herbstii

batski
CITAT (Monarda @ 21-04-2012, 23:30) *
Jag tror att det är höblomster - Iresine herbstii

Jag tror du har rätt smile.gif Cool växt. Nästan så att jag blir sugen. Synd bara att jag inte har nåt fönster som är tillräckligt soligt för en sån.
SilvaD
Tack så väldigt mycket - det är nog Höblomster det är - fast just den bild som finns på odla.nu visar en planta med spetsiga blad: Höblomster på odla.nu

Jag sökte dock på latinska namnet på Google och hittade på Wikipedia en bild på Iresine herbstii som har rundare nästan hjärtformade blad - precis som på mammas exemplar.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Iresine_herbstii_3.jpg

Den verkar främst vara en utomhusväxt som man övervintrar inomhus. Jag hittade också en bild på ett blommade exemplar - det blir en vit vippa/ax. http://www.pernellgerver.com/bloodleaf.htm

Jag tackar så mycket å mammas vägnar. Hon sover middag just nu men jag skall berätta för henne och visa bilderna när hon vaknar, så blir hon säkert glad. :-)

Jag skall faktiskt prova att plantera ut någon av mina egna sticklingar framåt maj - om den klarar sig utomhus hemma i Västergötland så blir den ju ett intressant inslag bland alla grönbladiga växterna i de stora terrakottakrukorna jag har.

Hälsningar och tack för ert intresse
SilvaD
Bassam
Hej

De behöver bra skötsel särskilt mycket ljus annars du kan inte leva bra.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon