Fjortispower
I min och mammas trädgård finns ganska få men mycket älskade rosor, mest, eller faktiskt bara kanadensiska som har många många år på nacken. De är såklart rotäkta.

Men lite nytt här och varstans har vi funderat på att skaffa, och det verkar ju vara hög tid att plantera barrotade rosor. Så i dag när vi skulle kika lite på 'New Dawn', 'Ingrid Bergman' och lite annat gott och blandat så var alla sorter ympade! Jag har för mig att dessa ska finnas som rotäkta också...

Då är min stora undran, vad är meningen med ympade rosor. Är de verkligen härdigare? För de sorter som vi kollade på ska klara sig jättebra på den zon vi lever i, utan att behöva vara ympade.
kheta09
CITAT (Fjortispower @ 21-04-2012, 19:07) *
I min och mammas trädgård finns ganska få men mycket älskade rosor, mest, eller faktiskt bara kanadensiska som har många många år på nacken. De är såklart rotäkta.

Men lite nytt här och varstans har vi funderat på att skaffa, och det verkar ju vara hög tid att plantera barrotade rosor. Så i dag när vi skulle kika lite på 'New Dawn', 'Ingrid Bergman' och lite annat gott och blandat så var alla sorter ympade! Jag har för mig att dessa ska finnas som rotäkta också...

Då är min stora undran, vad är meningen med ympade rosor. Är de verkligen härdigare? För de sorter som vi kollade på ska klara sig jättebra på den zon vi lever i, utan att behöva vara ympade.

Den förklaringen jag har fått är att känsligare rosor blir härdigare om man ympar den på en vildros som är härdig.
kerstinbern
Det är ju det enklaste och billigaste sättet att föröka en ros med garanterat bibehållna egenskaper.
octachoron
Ympade eller som det egentligen heter ockulerade rosor går mycket snabbare att få fram i plantskolorna än rotäkta. Så det blir en ganska stor prisskillnad eftersom rotäkta förmodligen skulle kräva odling ett år till i kruka (eller på friland) innan de kan säljas.
Sedan är ofta ockulerade rosor kraftigare än rotäkta när de säljs så de flesta människor skulle köpa dem om de kunde välja.
Kajsa
Rotäkta rosor växer mycket sakta, jag har en del här. Balsgårdsrosorna är jag nöjd med dom har inte skjutit en massa rotskott runt om ännu och dom är härdiga. Jag har en del Easy Elegance rosor där alla är rotäkta men dom är inte ett dugg tuffare än vilka rabattrosor som helst.
Det är väl främst i kallare zoner man ska satsa på rotäkta rosor.
oliv
Och som jag förstår det, så spelar det ingen roll om man köper ympade rosor. Med tiden blir de alla rotäkta om man planterar dem med ympstället ca 10cm under jord. flirting.gif
Ezereht
Det är inte alla som växer ut med rötter ovan ympen, och det tar tid.

Ympade rosor växer nästan alltid snabbare. Men det kan vara kul med rotäkta. Sen slipper man ju vildskott också.
oliv
Vill man inte ha ympade rosor kan man faktiskt ta sticklingar från sina ympade rosor, sedan har man egna rotäkta rosor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon