nickotin
Hej alla duktiga odlare!

Vi flyttade till hus förra juni och med huset kom en rabatt som såg minst sagt bedrövlig ut. Men i denna rabatt fanns 7 rosenbuskar.
Vi efterfrågar en så lättskött rabatt som möjligt, så jag rensade ogräs och sedan la vi markduk kring rosorna och fyllde på med täckbark.

Dessvärre så har tre av rosorna (som nog var ganska misskötta, aldrig beskurna m.m.) inte klarat sig och helt förmultnat. Dessa tre är naturligtvis mitt i rabatten med till tre till synes fina plantor till vänster och en till höger.

Däremot vet jag inte vad det är för rosor plus att de blommade väldigt sparsamt under säsongen som gick. Knappt 3-4 rosor per buske.

Vi vill som sagt ha en så underhållsfri rabatt som möjligt. Men är det någon idé att behålla rosorna, eller ska vi gräva upp allt och börja om på nytt. Misstänker dessutom att jorden är urtjänt.

Min sambo vill gärna ha rosor, jag kan tänka mig nått nytt.
Bifogar ett par bilder.

[attachment=69408:IMG_1499.jpg]

[attachment=69409:IMG_1495.jpg]

[attachment=69411:IMG_1496.jpg]

Rabatten ligger i rakt söderläge och vi bor i Halland. Men som ni ser på bilderna så är det ingen direkt skyddad vägg, utan är emot ett staket som leder ner i källartrappen.

Så kom igen. Ge mig bra förslag på hur vi ska göra! =)
Tack på förhand
Peztis
När jag tänker underhållsfria växter så tänker jag mest tuvbildande, dvs sådana växter som inte sticker iväg och skjuter rotskott osv.

Ni gillar rosor. Rosor är inte underhållsfria och jag som har rätt gröna fingrar - eller fingerspetsar i alla fall - lyckas inte med rosor.
Men om ni vill ha rosor så funderade jag på The Fairy, det brukar ju fungera i de kommunala rabatterna (hu så tråkigt det lät nu!) och det är en oerhört söt ros som är rätt låg och lite hängande till växtsättet.

Om ni skaffar några sådana så skulle ni även kunna plantera några brudslöja emellan - oerhört romantiskt och vackert med rosen. Dock kommer den att sväva ovanför så något mer emellan skulle nog behövas.

Själv är jag vansinnigt förtjust i kärleksört! Håller sig på sin plats, skapar stora fina ruggar med blommor som fjärilar och humlor ärlskar, de är vackra att ta in i buketter, blommar länge och sent men är vackra innan de blommar. Är dessutom vackra med snö på.

I framkanten skulle ni kunna sätta t ex alunrot, vacker grönska som också håller sig på plats.

Varför inte sätta någon klematis som kan få klänga mot trappräcket...
CillaM
Ja du, först skulle jag ta bort marktäckningen helt och hållet. Chansen finns att det är annat som gärna vill komma upp nu i vår. Vill ni inte ha kvar rosorna föreslår jag att ni gräver upp dom, krukar dom o ger bort till nån som vill ha. Istället skulle jag, om det var min lilla rabatt, plantera bambu eller nåt annat mellanhögt gräs där. Och jord blir aldrig uttjänt när det ligger i/på marken, det blir bara bättre o bättre, speciellt ifall man fyller på med kompost, gödsel eller gräsklipp.
Bengt i Särö
CITAT (nickotin @ 21-04-2012, 20:06) *
Hej alla duktiga odlare!

Vi flyttade till hus förra juni och med huset kom en rabatt som såg minst sagt bedrövlig ut. Men i denna rabatt fanns 7 rosenbuskar.
Vi efterfrågar en så lättskött rabatt som möjligt, så jag rensade ogräs och sedan la vi markduk kring rosorna och fyllde på med täckbark.

Dessvärre så har tre av rosorna (som nog var ganska misskötta, aldrig beskurna m.m.) inte klarat sig och helt förmultnat. Dessa tre är naturligtvis mitt i rabatten med till tre till synes fina plantor till vänster och en till höger.

Däremot vet jag inte vad det är för rosor plus att de blommade väldigt sparsamt under säsongen som gick. Knappt 3-4 rosor per buske.

Vi vill som sagt ha en så underhållsfri rabatt som möjligt. Men är det någon idé att behålla rosorna, eller ska vi gräva upp allt och börja om på nytt. Misstänker dessutom att jorden är urtjänt.

Min sambo vill gärna ha rosor, jag kan tänka mig nått nytt.
Bifogar ett par bilder.

[attachment=69408:IMG_1499.jpg]

[attachment=69409:IMG_1495.jpg]

[attachment=69411:IMG_1496.jpg]

Rabatten ligger i rakt söderläge och vi bor i Halland. Men som ni ser på bilderna så är det ingen direkt skyddad vägg, utan är emot ett staket som leder ner i källartrappen.

Så kom igen. Ge mig bra förslag på hur vi ska göra! =)
Tack på förhand

Hej nikotin.

Tänk bara på en sak,att plantera rosor på samma plats som det har varit rosor förut,GÅR INTE.
Alternativ att byta ut jorden eller att vänta i tolv år,och djupet rosenrabatten bör var 40-50cm djupt lerjord.
Anders zon 1
CITAT (Bengt i Särö @ 21-04-2012, 23:22) *
Hej nikotin.

Tänk bara på en sak,att plantera rosor på samma plats som det har varit rosor förut,GÅR INTE.
Alternativ att byta ut jorden eller att vänta i tolv år,och djupet rosenrabatten bör var 40-50cm djupt lerjord.

Nja så kategorisk skulle inte jag vara. Det kan gå alldeles utmärkt att plantera rosor på samma ställe som det tidigare funnits rosor men det kan innebära en ökad risk att man får problem med sjukdomsalstrare i jorden, särskilt nematoder, så man brukar inte rekommendera det. I synnerhet inte om man odlat rosor länge på samma plats. Lerjord är inte nödvändigt även om en viss lerinblandning ofta är positivt, dessutom skiljer det mycket mellan olika typer av rosor. Vissa buskrosor, t ex pimpinellrosor och vresrosor funkar alldeles utmärkt på relativt mager jord (gärna sandjord), medan många rabattrosor är gottegrisar som behöver rejält med näring. Få växter, inte rosor heller, trivs i alltför styv och tät lera utan har man sådan jord måste man förbättra den med t ex kompost. Har man tät lerjord måste också vara noga med dräneringen så att regnvattnet inte stannar i planteringsgropen och dränker rosen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon