Hej alla duktiga odlare!
Vi flyttade till hus förra juni och med huset kom en rabatt som såg minst sagt bedrövlig ut. Men i denna rabatt fanns 7 rosenbuskar.
Vi efterfrågar en så lättskött rabatt som möjligt, så jag rensade ogräs och sedan la vi markduk kring rosorna och fyllde på med täckbark.
Dessvärre så har tre av rosorna (som nog var ganska misskötta, aldrig beskurna m.m.) inte klarat sig och helt förmultnat. Dessa tre är naturligtvis mitt i rabatten med till tre till synes fina plantor till vänster och en till höger.
Däremot vet jag inte vad det är för rosor plus att de blommade väldigt sparsamt under säsongen som gick. Knappt 3-4 rosor per buske.
Vi vill som sagt ha en så underhållsfri rabatt som möjligt. Men är det någon idé att behålla rosorna, eller ska vi gräva upp allt och börja om på nytt. Misstänker dessutom att jorden är urtjänt.
Min sambo vill gärna ha rosor, jag kan tänka mig nått nytt.
Bifogar ett par bilder.
[attachment=69408:IMG_1499.jpg]
[attachment=69409:IMG_1495.jpg]
[attachment=69411:IMG_1496.jpg]
Rabatten ligger i rakt söderläge och vi bor i Halland. Men som ni ser på bilderna så är det ingen direkt skyddad vägg, utan är emot ett staket som leder ner i källartrappen.
Så kom igen. Ge mig bra förslag på hur vi ska göra! =)
Tack på förhand