Full version: Dränering
mamamaggan
Har tänkt göra om i trädgården bl a ska vi göra en plantering där det nu är gräsmatta.

Problemet är att det lutar lite och i nederänden blir det ibland , när det regnat mycket , vatten stående .

Dränering är ju vad man tänker på men hur ? I vanliga fall gräver man väl ner en dräneringsslang ( eller vad de heter ) men jag funderar på om jag skulle göra en liten damm i änden av dräneringen.

Funkar det att göra så ?

Hur gör man i så fall dammen , som vanligt med dammduk antar jag , eller kanske en sådan där färdig " bunke " ?

Hur djupt gräver man ner dräneringen och hur djup måste dammen vara ?

Tips mottages tacksamt !!!
Bassam
Hej
Bunke kan du köpa med vatten pumpen från Bauhaus. Och der är lätt för dig att  bygger denna.
H.Bassam
Piccante
tänk bara på att inte lägga dammen på den absolut lägsta punkten av tomten. För om det är mycket vatten som dräneras till en liten damm så kommer den att översvämma och dammväxterna att flyta bort. Anslut ett rör eller slang till dammen så att överskottsvatten kan rinna bort.
mamamaggan
CITAT (Markus_H @ 22-04-2012, 13:13) *
tänk bara på att inte lägga dammen på den absolut lägsta punkten av tomten. För om det är mycket vatten som dräneras till en liten damm så kommer den att översvämma och dammväxterna att flyta bort. Anslut ett rör eller slang till dammen så att överskottsvatten kan rinna bort.

OK , tack för tipset , tack Bassam också .

Så om jag lägger dammen 5 m från lägsta punkten och sedan ordnar för överskottsvattnet så kan det funka.

Någon som hyrt en sådan där liten grävare ? Är de svåra att sköta ?

Peztis
Hur stor damm har du tänkt dig?

Om det är mycket vatten nu så kanske det är lätta tt gräva för hand?

De där minigrävarna är hur kul som helst! Det är lite trixit att få grepp om upp-ner och höger-vänster och man kanske inte kan vänta sig att göra något finlir själv men en grop lär det bli.
Fundera också på vad du ska göra med det som grävs upp, det blir mer än man tror! Kanske en liten blomsterkulle intill?

Själv hittade jag en kille på Blocket som hjälpte oss att gräva ut för den nya vattenpumpsslangen och för växthuset. Han gjorde ett jättefint jobb med att sedan platta till och ut all jorden så att marken intill jämnades ut. För nästan två dagars grävning och återställning (el kanske tot en arbetsdag) betalade jag ca 3000:- om jag minns rätt.
KRT
Som Peztis säger - fundera på var du ska lägga jorden, INNAN du börjar gräva (antingen för hand eller med maskin)!!! Tänk också på att om du ska mellanlagra den i väntan på något annat blir gräset väldigt fult om du lägger det på gräs.

Beroende på hur stor damm du har tänkt dig, upp till någon kbm är inte så farligt att gräva för hand (säger jag som precis grävt ut ca 4 kbm till ett växthus för hand smile.gif ), och man har ju lite mer kontroll om man ska ha en damm som är oregelbunden i formen... Men det är klart att det går mycket snabbare och är mycket mindre slitsamt om man anlitar en grävare eller hyr en....

Förresten - vad gäller avrinningen, om du inte har turen att kunna dra den till ett dike, en bäck eller dagvattenledning får du nog fundera på att gräva en stenkista. Och till det kanske du vill ha minigrävare smile.gif
mamamaggan
Tack för råden ang jorden. Den kan jag ta vara på genom att breda ut den över området som jag ska göra om. Vi pratar om c:a 100 kvm just där och så tänker jag lägga lite på andra ställen . Gräsmattorna är inte precis jämna utom vid uteplatsen.

Att gräva för hand går bort direkt . Jag kan inte gräva och min man ska operera sitt knä ( fjärde gången ) om lite drygt en vecka. Innan dess håller han på att göra om en rabatt som är totalt översållad med kirskål.

Därför tänkte jag på att hyra en liten grävare som kanske t o m jag kan hantera. Om det går bra kanske jag hinner gräva lite annat också.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon