Tan
håller på att odla en Ricinus communis från frö och har börjat få mögel.

satte fröet för ca 1-1.5 vecka sen och den har börjat rota sig och börja komma upp en liten liten själk, har satt fröet i "torv plattor"(?).

jag är 100 % nybörjare när de gäller odling så de ja skriver kanske låter dumt.

jag undrar om de finns nått sätt att få bort möglet och vad jag har gjort för fel?

kan de vara så att möglet har uppkommit pga att fröet har fått för mycke vatten så det har blivit surt? om de nu är så kan jag bara låta "torv plattan" torka ut lite så möglet dör eller ska jag ta sönder "torv bollen" och försöka plantera i kruka och skölja bort möglet(om de går??)?

som sagt är jag nybörjare så det är bara små egna teori och funderingar som ja tror de kan vara men behöver hjälp av nån mer erfaren tack.

snälla hjälp mig rädda min Ricin

mvh Ante
Tan
en tanke till...

kan jag kanske spraya på lite väteperoxid(stavning?) blandat med vatten på fröet/möglet? vad blir effekten av det?

tack på för hand/Ante
Åsa, mälardalen zon 2
Möglet kan bero på att det har blivit för blött de där torvbriketterna blir lätt för blöta jag föredrar såjord själv. Om det går att pilla bort möglet skulle jag göra det och sedan duscha rotklumpen med vatten + atamon (1/10 dels flaska till en liter vatten). Atamonet hjälper till att minska möglet och det är helt ofarligt för växten.

När du flyttar över rotklumpen till en kruka med vanlig blomjord så brukar de naturliga mikroorganismerna i den jorden hjälpa till att motverka möglet i torvbriketten, som då är under jord.
Tan
okey tack så jätte mycket för hjälpen! bra å enkel förklaring.

tackar för det!/Ante
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon