sunshine
17-03-2004, 12:39
Hej!
Har en risig buske i trdgrden som jag tror r en Schersmin. Vita doftande blommor. Undrar om jag kan ta ner den rejlt, ca 3 dm jmnsmed fr att frsha till den?
Jennifer
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=4...nshine&pid=9289
annchapanncha
17-03-2004, 14:26
Haejsan.
Min Schersmin/Jasminbuske, hur det nu stavas

har jag skurit ner riktigt rejlt, och den blev s fin s. Det klarar dom.
Annchapanncha
Terese p Ingar
17-03-2004, 14:34
Schersminer kan man ju gallra fr att fryngra och snygga till, dvs att man tar bort de ldsta grenarna nda nere vid marken.
Jag har bde en jttestor, som jag gallrar, och en som hll p att d som jag klippte ner. Den senare brukar jag "klippa ur" d och d.
(Den stora r praktfull!)
anders_skne
17-03-2004, 14:34
Hej Jennifer !
Jag hade nog hellre gallrat bort gamla grenar och p s stt f den lite mera luftig inuti. Den ser ju jttefin ut annars, vore synd att kapa ner den helt.
mvh anders
sunshine
17-03-2004, 15:02
Tack fr svar!
Jo den r fin och livsglad! Knns lite lskigt nd att kapa s mycket. Funderar...min sambo str redo med sgen..*suck*
Jennifer
Den ser precis ut som jag skulle vilja att min sg ut! Mste vara helt nedhngd med blommor p sensommaren!
Liten varning fr att glesa ut fr mycket: Det kan ta urlng tid innan busken fr det hr frodiga, versllade utseendet igen.
Jag skulle endast ta bort dtt och lta den leva rikt.
MRLINDELL
20-03-2004, 10:53
Om det r en Philadelphus /Philad Lemoi/ 'Mont Blanc' typ Smultronschersmin s har jag klippt bort delar runt om som lutar ut och ltit allt som str rakt upp vara. Tnkt mera p formen och de tv jag har har blivit ganska lika varandra och fina. Nu r mina bara ngra r gamla, drygt 1 m hga, de blir nog inte mycket hgre/strre.
Ann-Marie
03-06-2007, 15:27
Min smultronschersmin tog flera r p sig att vxa till och blomma men de senaste tv ren (av 10 minst) har den varit underbar. Den r inte s stor, under en meter hg men det mesta p den ser risigt ut nu nr bladen har kommit, de versta dm av kvistarna har blad. Hur ska man klippa ur en sn buske. Frra ret var hela busken grn och grann.