AnniiPannii
22-04-2012, 07:37
Hej!
Har ett gammalt fodertråg tror jag det är av trä, ungefär 100 cm långt, 50 brett och kanske 60-70 djupt.
Tänkte odla potatis i den! Hur många kan jag få plats med? Sen har jag vanliga gammla plåthinkar, ska jag sätta 1 st i dem?
kan man plantera tex sommarblommor mellanpotatisen typ rosenskära eller liknande?
Anna
officinalis
22-04-2012, 11:43
Räkna på ca 30 cm plantavstånd och 60 cm radavstånd.
Mellan raderna blir det svårt att odla eftersom du bör kupa potatisen.
Du skulle kunna sätta varannan planta med någon sommarblomma om du vill. Tänk på att rosenskära kan blir ganska volymiösa dock.
Hej
Det är bättre med om du vill få bra potatis måste inte tänka plantera någon växter mellan dem, därfor det blir konkurrera Ofta och du ska få dåliga resultat på båda.
H.Bassam
Om du ska odla i tråget tror jag du gör det bäst genom att lägga ca 10 cm jord i botten, potatis och sedan 10 cm till. När blasten vuxit upp kupar du genom att hälla på mer jord i st f att ösa upp från sidorna som man gör i landet.
Om du vill ha något vackert där så länge kan du ju plantera blommor i krukor som du ställer ovanpå jorden. Blasten borde ju kunna täcka krukorna så det ser snyggare ut.
I en hink brukar man sätta en eller två potatisar. I tråget behöver du ju inte ha raka rader utan kan säkert sätta dem lite tätare och det behöver ju inte vara 60 cm emellan eftersom du inte kupar upp på vanligt vis. Då man säger att man ska ha en fot (ca 30 cm) mellan varje potatis innebär det att en potatis vill ha ca 15 cm åt alla håll att växa på.
Hej,
för mig låter det lite vanskligt att odla saker i tråg/hinkar utan dränering - du bör nog ha hål lite här och där så att ev. överflödigt regn inte stannar och får potatisen att ruttna.
Om du inte vill fylla på med jord uppifrån när potatisplantorna växer, kan du istället peta ned potatisen i jorden, och sedan lägga på en halvmeter halm och vattna igenom halmen ordentligt. Sedan sköter sig potatisen själv, utan att man behöver kupa. Det blir fina potatisar att odla på det sättet, har jag själv märkt. Viktigt dock att ha tillräckligt tjockt halmlager, annars blir ju potatisen grön.
AnniiPannii
25-04-2012, 12:28
CITAT (EKLO @ 25-04-2012, 08:18)

Hej,
för mig låter det lite vanskligt att odla saker i tråg/hinkar utan dränering - du bör nog ha hål lite här och där så att ev. överflödigt regn inte stannar och får potatisen att ruttna.
Det är hål i den redan

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.