Full version: Doftpelargoner
Malva15
Jag undrar om doftpelargoner blommar om de står året runt inomhus i vanligt fönster? confused.gif
Ålgryte
Aha slap.gif kan det vara därför min Cola och Concolor Lace inte visat sina blommor ?

Fast å andra sidan har Mosquiton och Orange Fizz aldrig varit ute men blommar konstant...

Tomentosum blommade innan den kom ut, men aldrig ute... medan Clorinda end blommat ute !

Det är kanske beroende på vilken undergrupp de tillhör unsure.gif
abbbe
Ja, det brukar de göra. Men det kan även zonaler också göra.
Wilmer
CITAT (Ålgryte @ 22-04-2012, 12:23) *
Aha slap.gif kan det vara därför min Cola och Concolor Lace inte visat sina blommor ?

Fast å andra sidan har Mosquiton och Orange Fizz aldrig varit ute men blommar konstant...

Tomentosum blommade innan den kom ut, men aldrig ute... medan Clorinda end blommat ute !

Det är kanske beroende på vilken undergrupp de tillhör unsure.gif

Min tomentosum blommar bara ute på sommaren.....
Bassam
Hej

Ofta behöver växter står i kyla för att ge blommor även om de ger blommorna inne, de ger mera och finare blommor om de står någon tid i kylan ute under våren och sommaren.
H.Bassam

H.Bassam
Malva15
Doftpelargonen jag har heter Rober´s Lemon Rose. Jag skulle tycka det var kul om den kunde blomma lite inomhus men nu förstår jag att det beror på vilken sort man har om den blommar eller ej... rolleyes.gif
Ålgryte
CITAT (Bassam @ 22-04-2012, 14:59) *
Ofta behöver växter står i kyla för att ge blommor även om de ger blommorna inne, de ger mera och finare blommor om de står någon tid i kylan ute under våren och sommaren.

Attar of Roses blommade innan den kom ut utan att ha stått kallt. Den var ute t.o.m december men har inte blommat inne ännu vilket Dr Westerlund gör. De tillhör väl samma undergrupp?
aldo
Har man inte klippt ner Doftpelargonen på våren borde den väl blomma tycker man .

Alltså klipp den på hösten . wink.gif
oliv
Mina doftpelargoner blommar nu, men de har övervintrat i 8 grader, vilket de verkar gilla.
Eva i Skåne
Jag tror det är som med regalerna att dom gärna vill ha en sval period för att blomma.
Jag fick en stor dr Westerlund i helgen av min svärfar. Den har knoppar nu. Han har haft det i "finrummet" som inte värms upp över vintern, gissningsvis 10-12 grader.
Ugglemormor
Jag har mina enstaka i garaget under vintern och sedan ute på sommaren. Maken allergiskför de mesta blomdofter och tål dom inte ens i växthuset där de skulle kanske växa till sig bättre ........ ranting.gif
PS. brukar inte informera honom om dem om det går att undvika ..... mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon