linn91
Jag har planterat vita ädelsyrenträd på rad i tomtgränsen och planerar att ha en rabatt med marktäckare under dem. Skulle gärna vilja ha perenner som blommar samtidigt som syrenträden men som även är fina resten av sommaren. Läget är väldigt soligt och relativt torrt. Har funderat på ormöga men är osäker på om de klarar den starka solen. Även lavendel men de blommar nog inte samtidigt som syrenträden...

Tacksam för tips!!
Krolliljan
Skuggbräckan blommar nog ungefär samtidigt och tål solen bra.
Johan på Blomsterlandet
Hej hej!

Ormöga kan säkert klara sig där. Annars kan man ju tänka sig t ex kantnepeta eller stäppsalvia. De är ju tåliga och bra alternativ till lavendel, som blommar länge. Och båda gillar soliga lägen :-)

Lycka till!

/Johan Jancke, Blomsterlandet
kerstinh
Nävor? De klarar sig bra hos mig och jag har väldigt sandigt, torrt och soligt. Fast mina blommar nog lite senare än syrenen, men det finns säkert tidiga sorter.
linn91
Tack för tipsen! Stäppsalvia kan absolut vara ett alternativ, kanske att kombinera med lavendel (och under dem kanske ormöga trivs)?! Nävor är också jättefint. Hmm inte lätt det här!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon