Christina i Taxinge~
[attachment=69436:DSCN2289.JPG]

Lite längre bort ser det ut så här på 4-5 ställen.....

[attachment=69437:DSCN2291.JPG]

Vem/vilka har varit i farten? Vildsvin? -fear-.gif

Då törs jag nog inte gå där nåt mer! confused.gif

*Stintan*
Vildsvin förmodligen.
Ramoth
Läs gärna inlägget "Grymt besök vid fåglebordet".
Efter svaren där minskade i alla fall min "vildsvinsfrossa".
(Vi hade alltså ett vildsvin ätandes vid fågelautomaterna - några meter från huset!)

Men visst, jag erkänner att jag drar mej för att ta långpromenader ute i skogen med hundarna och alltid har ficklampa när jag rastar dem i mörkret numera.
Christina i Taxinge~
Nu har jag läst "Grymt besök vid fåglebordet" och Vildsvin
Jag vet inte om jag blir mindre rädd.... crying.gif Det är ju tydligen mitt i "kultingsäsongen" nu också så jag håller mig nog hemma på gården.
Stora skräcken är att de ska komma in i trädgården! -fear-.gif
Vi har lodjur häromkring så man kan ju hoppas på en viss reduktion i svinstammen....
Fy hundan, för att ha dem ätandes vid fågelbordet!!! wacko.gif

Huggorm
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 22-04-2012, 17:10) *
Nu har jag läst "Grymt besök vid fåglebordet" och Vildsvin
Jag vet inte om jag blir mindre rädd.... crying.gif Det är ju tydligen mitt i "kultingsäsongen" nu också så jag håller mig nog hemma på gården.
Stora skräcken är att de ska komma in i trädgården! -fear-.gif
Vi har lodjur häromkring så man kan ju hoppas på en viss reduktion i svinstammen....
Fy hundan, för att ha dem ätandes vid fågelbordet!!! wacko.gif

Kan lodjur verkligen ta ett vildsvin? Möjligtvis en bortsprungen kulting, men ett vuxet tror jag inte de rår på. Däremot kan det bli bra vargmat när älgarna börjar tryta
Azur
Vildsvin är inte aggressiva, så länge du inte skadskjuter dem eller håller fast en kulting så kommer de att lämna dig i fred.

Vi har egentligen inga direkt farliga djur i Sverige förutom Fästing.
*Stintan*
CITAT (Azur @ 22-04-2012, 19:00) *
Vildsvin är inte aggressiva, så länge du inte skadskjuter dem eller håller fast en kulting så kommer de att lämna dig i fred.

Vi har egentligen inga direkt farliga djur i Sverige förutom Fästing.

Säg inte det. När honan har ungar är hon inte att leka med om du råkar komma emellan. Å andra sidan är vildsvinen oerhört skygga i skogen.
Azur
CITAT (*Stintan* @ 22-04-2012, 19:47) *
När honan har ungar är hon inte att leka med om du råkar komma emellan.

Mja, vi har runt 150 000 vildsvin i sverige, de är vanliga också i mycket tätbefolkade områden (t.ex. snubblade jag, nästan bokstavligt, över ett vildsvin i stockholmsförorten Huddinge) utan nämnvärda problem, så jag tror man får provocera dem rätt illa för att de ska angripa.

Det är nog ungefär som med björn, så länge man vare sig försöker klappa eller skjuta dem så är det ingen fara. Och är man ändå orolig när man är ute i skogen kan man ju se till att föra lite oväsen så de inte blir överraskade utan hinner flytta på sig.
Christina i Taxinge~
CITAT (Huggorm @ 22-04-2012, 17:56) *
Kan lodjur verkligen ta ett vildsvin? Möjligtvis en bortsprungen kulting, men ett vuxet tror jag inte de rår på. Däremot kan det bli bra vargmat när älgarna börjar tryta

Vuxna vildsvin har nog bara människan som fiende, möjligen varg också.
Men nog tror jag lodjuret kan ta kultingar?! Om de kommer åt förstås....

Sen är det ofta så nuförtiden tycker jag, att de s k "farliga" (rov)djuren (varg, björn, vildsvin, lodjur) inte är så skygga som alla påstår att de ska vara! De rör sig ofta rätt otvunget bland folk & fä, verkar det som när man ser artiklar i tidningar. Och det är inte alls bara jägare som kan drabbas i såna situationer.

Men egentligen är det nog bara björn och vildsvin som jag är rädd för....de andra två tror jag inte bryr sig om mig!

dahla
Vildsvin brukar ta daglega och vila/smälta maten i någon tätning där dom känner sig trygga. Tät vass och i täta granplanteringar har dom oftast gott skydd och där är det nog ganska få av oss som går på promenad.

Det här med bökandet i skogen tycker jag är en intressant sak som i och för sig inte har med tråden att göra... men ändå. Det sägs att floran får knuff i ryggen av bökandet och att frön kan ha lättare att gro i ett bökat område. Jag har sett ganska många bök, både gamla och nya men kan inte påminna mig om att jag skulle ha sett några nya växter eller att det växer mer än vanligt vid ett gammalt grisbök. Jag hoppas dock på att det växer så det knakar där en vacker dag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon