KRT
Murade lecablock i förmiddags och lagom till att det blev klart började det ösregna.
Vi har självklart skyddat muren med plast (så det inte regnar direkt på bruket), men det går inte att hindra att det blir blött runt om. Blocken murades på en gjuten betongsockel som står på makadam, och makadamlagret gör så klart att vatten rinner undan, men det blir lite stående på betongsulan.

Dessutom verkar det som att det kommer regna en del nästa vecka, vilket är typsikt eftersom det knappt regnat de senaste två veckorna, kommer denna ökade luftfuktighet också påverka brukets torktid? Eller härdar det oberoende av temperatur och fuktighet?

Hur känsligt är murbruk (B) för regn, och hur lång tid tar det på sig att torka/bränna/stelna? Alltså när kan jag börja fylla makadam runt muren och lägga "belastning" på den???
Peztis
Så länge det inte öser regn ned direkt på och det står en sjö runt så tror jag bara att det är bra. När man gjuter betong ska man ju gärna vattna för att det inte ska torka för fort och då bilda sprickor.

Undrar om man inte brukar säga tre dygn... Men det beror säkert också på temperatur, fuktighet, produkt osv.
KRT
Jo, att man vattnar betong vet jag - så varför kunde det inte regna förra veckan när vi hade gjutit sulan i betong smile.gif

Kärnan i frågan är väl egentligen hur känsligt murbruk är för "fukt"; dels när det är helt nytt, dels under tiden det härdar men också när det väl har torkat.....

Nåja, med mindre än att jag bygger ett tält över muren är det inget jag kan göra något åt det, mer än att hålla tummarna tummenupp.gif
jaj-51
Ingen fara så länge cementen inte rinner bort med vattnet.
Cement brukar bränna och bli hård "över natten" sen är det inga problem med ösregn
KRT
CITAT (jaj-51 @ 23-04-2012, 07:09) *
Ingen fara så länge cementen inte rinner bort med vattnet.
Cement brukar bränna och bli hård "över natten" sen är det inga problem med ösregn

Tack för svaret!
Jag kunde inte hålla mig och var tvungen att gå ut och känna på det i morse och det var faktiskt hårt, trots allt regn. Men hur det är i nedersta lagret som ligger an mot betongsulan (där jag vet det stod lite vatten igår) återstår att se. Å andra sidan, om jag låter bli att belasta på några dagar borde väl det också torka?
jaj-51
Cementen längst ner har också bränt och blivit hård, brukar ta några dygn inan full styrka har uppnåts.

Ofta putsar man lekra väggen också ...
KRT
CITAT (jaj-51 @ 23-04-2012, 09:42) *
Ofta putsar man lekra väggen också ...

Eftersom det ska vara under mark ska vi inte bry oss om det, men man kanske skulle fundera på att göra något åt ovansidan av blocken eftersom sockeln bara kommer täcka 50% av ytan och resten är "bara" block. Om inte för bättre hållfasthet så i alla fall för det rent estetiska smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon