kwide
Vad gör jag för fel då min förodlade sallad/spenat/purjolök brister då de är några sent höga (purjon lite mera)? Som om "stammen" inte skulle orka bära de små bladen (eller när det gäller purjon, att den inte orkar bära sig själv)?
officinalis
Troligtvis för hög värme i kombination med för lite ljus. Cellerna blir stora och lösa vilket gör växterna svaga.
kwide
Tack för ditt svar!
Jag förkultiverar dem på ett väldigt ljust ställe - men kanske det ändå är för hett? Jag har också haft dem ute en kort stund per dag den här veckan (och där har det inte varit speciellt hett wink.gif). Men förklaringen låter helt trolig - måste prova något annat ställe för förkultivering.
Tack igen!
officinalis
Fönsterrutan och 20 grader blir lätt för mörkt och varmt.
Tillskottsbelysning och 15-18C är bättre. När de gror är det för många arter gynnsamt med upp till 25, men så fort de kommer upp vill de gärna växa lite svalare.
Ett tips jag fått är att koppla in en fläkt, typ 80 - 120mm som används i datorer. Fläkten och den torra luften gör då att plantorna blir stadigare. Har inte testat det själv dock.
kwide
Det ligger säkert en sanning i det där! Ska börja med att flytta plats - till norra sidan av huset! Där är det betydligt svalare smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon