theresen
hej.

har svamp på röda och vita vinbärsbuskar.
dom står i en gammal och ovårdad trädgård och jag tänkte försöka rädda buskarna och flytta dom till ett bättre ställe men såg att längst ner vid marken sitter det svamp på veden, ser ut som sån ringsvamp som sitter på träd.

vad är det och kan man behålla buskarna?
vinbären har gjort avlöpare av sig själva och lite rotskott finns också, om man kan använda dom hur får man en pinne till en buske? bara klippa ner den och så ska det grena sig?
Bassam
Hej
Det finns olika bekämpning medel i affärer.
Obs
1 Men jag tar bort först skadade delar. Och sen rensa under dem, och efter kan du spreja dem på ( 1msk bakpulver + 1l vatten ).
2 att ökar jordgubbar så:
A du kan ta grenar som grepar på marken, de blir med rötter så du kan klippa dem och plantera, ibland vi fästa grenar på marken och och lägga jord över  punkten som gren möter marken när grenarna  får rötter, vi tar dem med rötter och planterar dem.
2 ibland efter att du ta bort skadad delar, du kan dela växter med rötter och planterar dem.

3 du kan spreja växter på åkerfräken.

H.Bassam
theresen
det är VINBÄR jag undrar över inte jordgubbar.

Eva i Västerås
Jo, man förökar vinbärsbuskar med avläggare.
Lägg ner en gren mot öppen jord, fäst den mot jorden med en grenklyka, så du har 3-5 dm kvist fri efter klykan.
Där den ligger an mot jorden kommer den att bilda rötter. Nästa vår klipper du loss kvisten med rötter från "mamma" och planterar där du vill ha den. Nästan ofelbart sätt att få nya, sortäkta buskar.

Detta är enklaste sättet att föröka vinbär, men det går nog prova med att ta ett 3dm skott och bara plantera i fin jord. Håll fuktigt i år. Detta sätt är mindre säkert, så då ska man nog sätta flera kvistar än man vill ha buskar. Men du kan ha större chans att klara dom från svamp.

Men tror du inte man kan bara rensa ur de gamla buskarna ordentligt, så dom blir luftiga, och sedan lägga gräs eller bark under. det kan räcka. Ta i så fall bort mer än hälften av grenarna, och så nära marken som möjligt. Ta då i första hand de äldsta och de som har svamp.
theresen
jo, jag vet hur man gör avlöpare till vinbär, men det har busken gjort själv.
men bassam pratar om jordgubbar.

grejen är den att det var två "buskar", den ena hade en gren som sen grenat sig längre upp och den låg nästan ner och den stod på helt fel ställe.

den andra hade tre grenar och den lutde också ganska mycket och stod också på helt fel ställe.

svampen satt runt hela stammen längst ner vid marken så det hade inte gått att ta bort angripna grenar utan att ta bort hela busken.

jag hittade ett inlägg här nånstanns som var gammalt men där stod det att det var en god idé att skaffa nya.

jag hivade faktiskt ner att igår.

det kändes som att det inte är värt besväret och eftersom jag skulle flyttat dom så ville jag inte ha svampen med mig, det finns alltid lite kvar fast man tar bort det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon