hej.

har flera mini phalaenopsisar, dom har fått stå i den mossan de köptes i och jag har provat vattna på olika sätt för att se vad som fungera.
för ca 1 månad sen planterade jag om dom i en lite större kruka och tog lite mossa närmast rötterna och bark i resten av krukan.
de har piggnat till och de gamla bladen är alldeles skrynkliga men vad jag förstår så är det en bieffekt av ojämn vattentillgång som inte visar sig förren ett tag efter.
det kommer nya blad och nya rötter och en av dom tror jag har fått början till en stängel men det händer absolut ingenting med den, den har stått helt stilla iaf i 6v.
jag är nogrannare med vattningen och jag spraya dom minst en gång om dagen.
de stod i ett söderaktigt fönster ett tag men allteftersom det blivit ljusare så har jag nu flyttat dom till ett västeraktigt fönster.
hur får jag igång den stillastående stänglen och ny stängel på den andra? de blommade i februari förra året.
eller det tar ett tag tills de återhämtat sig?
de andra är nyare så där förväntar jag mig inga blommor ännu, de mår sämre men jag har improviserat ett miniväxthus till dom.

har en phalaenopsis i lite mer vanlig storlek, den håller på att blomma över nu och där är tre stänglar på den så det hade varit kul att kunna få nya.
vilket öga klipper jag vid?

har en emma white dendrobium som jag köpte november 2010. den fick en ny bulb i våras/sommras och den blommade både på ny och en gammal bulb i höstas.
för en månad sen så planterade jag om den och jag särade lite på den för bulberna spretade åt olika håll, jag fick inte med mig så jämt med rötter på alla bulberna men jag påtade ner dom ändå. nu den vill inte riktigt släta ut sina bulber efter vattning som den alltid gjort innan så den är väldigt skrynklig. men jag köpte en likadan dendrobium för 2 månader sen och gått efter hur den ser ut och vattnat båda därefter så vattningen är nog ok.
nu har båda dessa orkidéerna fått flera nya bulber och emma white har fått en ny stängel men jag är rädd att den skickar iväg en sista stängel innan den dör. går det att göra något åt det?
hur gör jag med de nya bulberna senare, kan jag dela dom en och en sålänge de har bra med rötter eller ska de sitta ihop med de gamla bulberna?

alla orkidéerna fick lite näring för en vecka sen, första gången efter omplantering. använde wiebulls orkidé gödning