Full version: sant paulia
theresen
hej

har flera sticklingar och planterat om för en månad sen i lika delar blomjord, vermikulit och minileca.
det börjar knoppa sig och några har slagit ut.

men jag undrar om gödningen, har läst man ska använda orkidénäring för de har mest lika delar npk (varför lika delar?) men jag köpte den som fanns i affären och det var wiebulls och det är inte lika delar npk i den.
i weibulls orkidénäring är det n 3%, p 1%, k 4%.
i änglamarks vanliga växtnäring är det n 2,5 %, p 1%, k 4,5%
så vad jag förstår så är änglamarks gödning bättre för där är skillnaden mellan kväve och kalium större än med weibulls och det är bäst för blommande växter.
eller?
vilken gödning ska jag använda till paulia och vilken ska jag använda till orkidéerna?
fvd
Jag har haft Paulor i 30 år och aldrig gödslat dem. Jag planterar om dem och tar sticklingar var tredje år ungefär när de ser tråkiga ut. De blommar rikligt alla årstider. När de har blommat färdigt så låter jag dem torka tills jorden släpper från kanten och sedan börjar jag vattna igen och de blommar igen. Så håller de på år ut och år in. Det kanske inte funkar på alla sorter jag har de vanlig gamla blåa.
theresen
jag började köpa mina i höstas men dom blommade inte så länge. så jag vill ju ha igång dom så länge som möjligt nu.
har provat lite olika fönster, men på vintern är söder fönstret fullt.
jag har bara vanliga sorter och några minisar.
niggle
Hur tar man stickling?
Jag minns att mormor bara tog ett blad och stack ner i en kruka med jord. Är det så enkelt?
theresen
japp! så enkelt är det.
men ta bara ett eller två blad åt gången, jag tog fyra av en av mina och fick typ 25 plantor. det gör lite ont att slänga dom men jag har inte plats. har för många nu också men jag ska se vilka som blommar bäst och behålla dom.
niggle
ska genast prova.
Jag har jämt massor av växter som jag prackar på min omgivning.
theresen
min omgivning är inte så duktig på växter så det blir jag får behålla allt själv och då måtse man rensa ut ibland.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon