Full version: Sparris
asali
Jag undrar om man kan flytta sparrisplantor, vi har nämligen köpt nytt hus och skulle vilja ta med sparrisen.
När kan man i så fall göra de? jag vill gärna göra de nu på en gång men om de är stor risk att dom dör kanske jag får vänta smile.gif.
rosita
Jag tror inte att de dör, men när man flyttar sparris, måste man vänta ett par år innan man kan skörda.
asali
Å nej, vänta två år till, jag planterade dom för två år sen o skulle just få börja skörda i år men då får jag alltså vänta två år till!!!:)
Diabolique
CITAT (asali @ 23-04-2012, 15:19) *
Å nej, vänta två år till, jag planterade dom för två år sen o skulle just få börja skörda i år men då får jag alltså vänta två år till!!!:)

Ja, överallt där det skrivs om sparris står det att man inte bör flytta dem, så det verkar inte vara någon bra idé. Om jag vore du så skulle jag överväga att köpa nya plantor att sätta i den nya trädgården. De är inte så fasligt dyra, med tanke på hur länge de beräknas ge skörd. Och den nya ägaren till din gamla trädgård blir förhoppningsvis glad om du lämnar dem... smile.gif

Jag tänkte köpa mina plantor genom http://www.sparris.se/
Var köpte du dina?
asali
Ja de har du väldigt rätt i, om man ändå måste vänta i två år, jag tänkte inte så långt:)
Jag skickade också efter därifrån och har varit nöjd med de jag sett, vi hinner nog inte sälja innan midsommar ändå så då får jag smaka för första och sista gången:)
Tingsborg
Att inte flytta dem gäller väl plantor som har rotat sig och ger full skörd. Om dina endast är inne på andra året och inte ger full skörd så bör det gå. Jag har gjort så med mina. De är inne på andra året nu på sitt nya ställe. De kom upp med små taniga spröt redan förra året. Dock inte så stora att det var något att skörda.
Man får ju inte glömma bort att de tas upp och omplanteras när man köper plantorna smile.gif
Men å andra sidan, som redan sagts. Det går ju lika långsamt långsamt att plantera om dina gamla och få dem att ta sig som köpa nya plantor.
Diabolique
CITAT (Tingsborg @ 24-04-2012, 00:16) *
Att inte flytta dem gäller väl plantor som har rotat sig och ger full skörd. Om dina endast är inne på andra året och inte ger full skörd så bör det gå. Jag har gjort så med mina.

Detta är det bästa med Odla.nu!
Att det finns någon som har provat och lyckats med saker, som kanske böcker och hemsidor säger ska vara svårt...
Odla är bäst! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon