Radhusplätt
22-04-2012, 22:00
Hej, jag undrar var jag kan köpa fruktträd/bärbuskar för kruka och vad bör jag tänka på när jag köper detta. Jag har enbart hittat det i en postorderkatalog och jag vet inte hur seriöst det är?
Tack på förhand!
Hej
Du kan hitta dem i Plantagen, du behöver bara flytta dem till store krukor eller planterar dem i marken.
H.Bassam
Radhusplätt
23-04-2012, 05:59
Tack! Men hur vet jag vilka som fungerar i kruka?
cinapuff
23-04-2012, 12:08
Min erfarenhet säger att de flesta funkar i kruka så länge man anpassar krukstorleken efter plantans behov och är noga med vattning och gödning.
Har själv odlat hallon, vinbär, rabarber, physalis och jordgubbar/smultron med mycket gott *mums* resultat i kruka på balkong. Jag har tom ett litet körsbärsträd (Stella, på svagväxande stam) i en 50l kruka! Satsar inte på nån stor skörd, utan har det med för att ge lite rumskänsla och lummighet. Trädet är inne på tredje säsongen nu i zon 1-2. Förra året fick jag ett 20-tal bär, i år hoppas jag på några fler!
Och som nämndes ovan, ex vis Plantagen & Blomsterlandet har plantor, liksom de flesta plantskolor. Lycka till!
Radhusplätt
24-04-2012, 20:15
Tack! Jag trodde man var tvungen att köpa speciella plantor som var anpassade för kruka. Hur går du med körsbärsträdet (och de andra plantorna) på vintern? Jag har inte ngn stans att förvara dem inne under vintern.
cinapuff
26-04-2012, 10:49
Allt mitt står kvar ute under vintern, gör inget speciellt med dem faktiskt och de tittar snällt fram igen på vårkanten...
Radhusplätt
30-04-2012, 23:10
CITAT (cinapuff @ 26-04-2012, 11:49)

Allt mitt står kvar ute under vintern, gör inget speciellt med dem faktiskt och de tittar snällt fram igen på vårkanten...

Åh så enkelt...
Tack för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.