theresen
22-04-2012, 22:26
hej.
tänkte ge mig på pelargoner, har köpt en mini för att testa hur den funkar och om jag kan övervintra den.
men... så var det det där med jorden, jag köper ju inte en stor påse pelargonjord för en mini pelargon. finns det någon annan jord man kan använda och vad är det som är så speciellt med pelargonjord?
gördning? funkar vanlig blomgödning? har änglamarks växtnäring npk 2,5-1-4,5
hur stor kruka ska de ha?
Du kan använda samma jord som du har till dina andra krukväxter.
Pelargonjord inehåller små lekrakulor. (ungefär som små runda stenar)
Det funkar med vanlig växtnäring till pelargonior också.
theresen
23-04-2012, 07:55
va bra då använder jag vanlig jord då, har för mig jag gjorde det en gång för länge sen och det gick hyffsat bra, tog då terassjord för de skulle stå på balkongen.
den jorden den som jag köpte den i, det känns ju att det är lera i den, spelar det nån större roll?
jag vet vad leca är för nåt
Johan på Blomsterlandet
23-04-2012, 13:35
Hej!
Vad som skiljer jordarna åt kan ju säkert variera på olika varumärken. Om jag jämför Blomsterlandets jordar, som jag ju kan bäst, så innehåller Pelargonjorden till skillnad från vanlig Blomjord minileca, lera och mer växtnäring (långtidsverkande Osmocote). Lecan ger ju en bra struktur till jorden med mer luft. Det är viktigt för rötternas utveckling. Lera behövs för att bättre binda vatten och växtnäring i jorden. Dessutom ger det en bra stabilitet för krukodlade växter. Osmocote är ju ett mycket bra långtidsverkande gödsel som gör att man inte behöver gödsla lika ofta.
Detta är ju egenskaper som många växter skulle ha nytta av, så på så sätt kan man ju säga att det är en "bättre" jord - inte bara för pelargoner. Men det är klart att det fungerar med vanlig blomjord också... Tänk bara på att du kanske behöver gödselvattna lite oftare.
Lycka till och berätta gärna hur det gick!
/Johan Jancke, Blomsterlandet
smuleborg
25-04-2012, 19:00
Vi köper Hasselfors "Mårbacka pelargonjord' eller (helst) Rölundas 'Elit Blomjord' till pellisarna. Jag skulle inte använda någon annan köpejord.
ingrid fuxwall
25-04-2012, 19:30
Vet att det finns en massa olika sortes jord och att man ska använda sig av det men själv använder jag mig bara av såjord och så en planteringsjord av bra sort.
Har man problem med att krukväxtrerna torkar ut kan man blanda i sådan där sand/granulat som förhindrar det - har en säck stående men minns inte namnet.
Trots att jag inte har speciell pelargonjord så trivs de utmärkt här, var upp i pelargonrummet och räknade mina små och kom fram till att där finns 40 + 48 + 21 stycken sticklingar, borde bli 109 stycken och förutsatt att jag inte helt glömmer bort att vattna dem så överlever alla. Sedan kommer ju problemet med att hitta omplaceringshem åt dem ; ))
smuleborg
25-04-2012, 19:55
Kärlek och pyssla om är (kanske) det viktigaste

.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.