theresen
hej.

har införskaffat en dvärgsyren jag tänkte ha i kruka på balkongen, så jag undrar hur stor ska krukan vara, vilken jord och hur mycket ska man göda?

jag även en dvärgrhododendron, den har jag jord till men hur stor ska krukan vara och ska man göda den?

tänkte också köpa några minirosor så där gäller ockå frågan, krukstorlek, jord, gödning.

hosta köpte jag också, samma fråga där.

har kollat runt lite på nätet men hittar olika uppgifter så jag vill gärna veta hur "vanligt folk" gör.
Bassam
Hej

Du kan använda vanlig plantering jord som du kan blanda den med grov sand och kompost eller kogödsel. I alla fall trivs de inte i krukor men för den här orsak, du kan plantera dem i största krukor. Tillexempel planera dem i krukor som har storlek (l50cm b 50cm d50cm ).
H.Bassam
Fru Frö
Jag har haft min dvärgsyren i kruka i 3 år nu, de 2 första åren "bodde" den i en rätt liten kruka, kanske 20 cm i diameter och djupet var 30 cm. Helt vanlig jord, billig som man köper 5säckar för 99:-. Den fick en ny större kruka förra sommaren.
Den mår prima och växer och blommar som sjutton!

Rhodisar har jag ingen erfarenhet av, men de har väl rätt litet rotsystem? Där kankse man inte behöver en jättekruka...?

Jag köpte själv en uppstammad ros förra året som jag tills igår haft kvar i krukan och jorden den var i då jag köpte den. Läste lite om jord till rosor och tog sen beslut att plantera om den i vanlig billig jord i en lite större kruka innan.

Mina funkior som jag har i kruka har jag antingen i samma billiga jord som ovan, eller jord från rabatten som är väldigt kompakt, lerjord.

Det är vad jag kan dela med mig av, av mina små erfarenheter, som vanlig människa biggrin.gif och passionerad-amatör -trädgårdsälskare.

LYCKA TILL.

Det blir säkert jättefint. Lägg gärna ut bilder. Kul att se hur andra har det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon