Full version: Ni som gör Bokashi
rosita
Jag har under vintern tömt mina bokashihinkar i planteringshinkar, blandat med jord och lagt ett lager jord överst. Sedan har det stått i växthuset, enligt rekommendationen skulle det göras så och det skulle då bli jord till våren. När jag i förra veckan skulle plantera i denna jord, var matavfallet bara halvförmultnat.

Jag har nu i stället tömt alltihop i köksträdgården och lagt jord överst. Det blir alldeles säkert jord av alltihop tills jag ska plantera där om en månad. Jag trodde att det skulle gå bra att plantera direkt i planteringshinkarna nu, men det har kanske inte varit tillräckligt varmt för att jorden skulle bli klar.

Hur gör ni under vintern med er bokashi?
Bookia
Jag började i september ifjol att samla allt i stora backar (drygt 50 liter) där jag blandat ömsöm bokashikompost, ömsöm jord. Backarna har fått stå i klädkammaren där det är hyfsat varmt och jäsa till sig. I februari grävde jag runt i backarna och det var verkligen inte förmultnat men eftersom jag behövde plats i klädkammaren flyttade jag ut backarna till balkongen där de stått sen dess. När jag planterade om lite växter förra helgen tog jag jord från en av backarna och då var det en rejäl skillnad i förmultnelsen. Det verkar har multnat av bara farten, trots att det har varit allt annat än varmt ute. Troligtvis så är det bra med temperaturvariationen, kallt på nätterna, varmare på dagarna och det har fått komposteringsorganismerna att sätta fart riktigt ordentligt för att hinna göra sitt jobb "medan tid fanns". Eller nåt åt det hållet. rolleyes.gif

Dock tror jag att det var viktigt att låta bladningen stå på varmt ställe till att börja med.

Det behöver för övrigt inte vara helt förmultnat för att du ska kunna plantera i det. Så länge pH:t har normaliserats (läs: slutat lukta surkål) kan du plantera i det, med kompostrester och allt. Växter formligen ÄÄÄLSKAR det, särskilt tomaterna. yes.gif
rosita
Jo, jag vet att det går att plantera innan allt förmultnat, men mitt luktade fortfarande surkål och man kunde urskilja de olika avfallssorterna blush.gif Visserligen har det varit omväxlande temperatur i växthuset, men jag antar att det varit för kallt för det mesta.

Du har nog rätt i att det behöver stå i rumstemperatur åtminstone i 4 veckor.

Ally
Min första hink färdigjäst bokashi var klar i januari.
Jag testade tre varianter
1- blanda med jord i en 10-liters hink med lock, ställt i garaget där det är ca. 8-10 grader
2- blanda med jord i en 20-liters tomatkruka, lämnat i växthuset
3- dumpa resten i en tom kogödsel påse, lämnat i växthuset

Gjorde samma sak med bokashi hink #2..

Det var nog för kallt i garaget, det hade inte hänt så mycket fram till mars, men jorden i första 10-liters hink med lock verkligen stank (luktade illa). Hade den inne nån vecka, men det luktade illa fast locket var på. Dumpade i kökslandet. Fick veta senare att det var nog för blöt i hinken. Jag la tidningspapper övers i hink nr 2 att samla upp fukten, funkar bättre.

20-liters krukorna hade för lite jord, och bokashin var för kompakt, så det hade inte hänt mycket där heller.
Under mars jag blandade i mer jord, och en månad senare började jag använda jorden, fast med en hel del klumpar kvar. Jag silade bort klumparna att använda jord för tomat omplantering, det kanske behövdes inte.

Nu avviker jag lite från ämnet :-) (om vintern)
Jag hade fått rotlöss i balkonglådan jag hade sallat i, och rotlöss ska ha dött vid minusgrader.
Jag hade lådan i växthuset, men det var kanske för mild vintern (Stockholmsområde).
Jorden i balkonglådan var fullt med rotlöss, visste inte vad jag skulle göra med jorden (slänga i soptunnan??) så jag provade blanda med bokashi i en hink med lock. Tänkte att den syra bokashi ska "pickle" dom rackarna. Jag tror att det funkade.... Syns inga levanda rotlöss i jorden i alla fall, i hinken.

Nu testar jag att göra samma sak med rotogräs :-)
Jag återkommer om resultaten om en månad eller två!
katah
Tjahas, ni har en egen tråd för vinterjordtillverkare då.
Rosita, är din växthus uppvärmt under vintern?

Vad tror ni är bäst unden kommande vintern?
Förvara hinken inomhus 4 veckor ( istället för 2 ) innan man tömmer den till växthuset/ garaget / förrådet och blandar med jord?

Jag vill ju fortfarande tro att man skulle kunna få odlingsjord på våren!

Så berätta gärna så jag vet om jag börjar satsa på detta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon