Full version: Kampen om holken
Whiskuchi
Jag har en fågelholk som ett talgoxepar fixat och donat i ett tag nu. I morse flög plötsligt en blåmes in där och rumstrerade en stund vilket nu får mig att undra ett par saker: kommer det bli bråk om båda paren vill ha holken?, och Vem bör vinna en kamp mellan blåmes och talgoxe?
*Stintan*
Blåmesar är ena ettriga små fåglar så jag skulle inte bli förvånad om den vinner slaget om holken. Hoppas att du har fler holkar.
Whiskuchi
Jadå, jag har ett par björkstammar på garageväggen (varsin vägg så de inte hamnar för nära) också, och en sparvholk med tre holkar i en tummenupp.gif
Gossen Ruda
Sen kommer svartvita flugsnapparen och slänger ut vinnaren...
Whiskuchi
Haha, låter som om det kommer bli värsta actionfilmen (kameraholk) giggle.gif Har iofs aldrig sett till svartvit flugsnappare i tidigare holkar, där har det bara varit pilfinkar och blåmesar.
Huggorm
Blåmesen är känd för att förlora kamper om holkar, så den får nog tyvärr leta upp något annat
*Stintan*
Man får se till att man har några lediga holkar till flugsnapparen när den kommer. Bomma igen en och annan holk tills den är här.
Whiskuchi
Jag kanske skulle ta och köpa en till holk och sätta en på förrådet också, där hänger inget idag.
Flemming
CITAT (Whiskuchi @ 23-04-2012, 11:35) *
Jag kanske skulle ta och köpa en till holk och sätta en på förrådet också, där hänger inget idag.

Bra ide´men kolla denna länk först http://www.skof.se/fsk/holk.htm
Blåmesen och några andra behöver ett mindre håll i holken,för att få var ifred...
Whiskuchi
CITAT (Flemming @ 23-04-2012, 12:44) *
Bra ide´men kolla denna länk först http://www.skof.se/fsk/holk.htm
Blåmesen och några andra behöver ett mindre håll i holken,för att få var ifred...

Bra att veta! Vivaras minsta verkar ha 28 mm öppning, någon som på rak arm vet var det finns holkar med mindre?
Whiskuchi
Jag kan uppdatera med att talgoxen vann, nu är det tre ägg i holken.
Flemming
CITAT (Whiskuchi @ 29-04-2012, 08:09) *
Jag kan uppdatera med att talgoxen vann, nu är det tre ägg i holken.

Dom brukar vinna över blåmesen och så även här...

Ta en skiva av lämpligt material (vattentåligt) och såga till en lagom storlek.
Borra därefter "rätt" storlek och slutligen skruva fast den utanpå holken.
Du har därmed krympt hålet så att blåmesen och dom andra får en holk till sig själv...

http://www.vivara.se/product/id=169/täckpl..._fågelholk.html
En sådan tänker jag på men dom har endast 28 och 32 mm

Tänk också på att talgoxen vill ha massor av yta/revir så inte för nära med den "mindre" holken.
Har bådeoch, på en sex meter lång balkong men det är tydligen för nära,endast talgoxen häckar och redan nu har dom smått i holken...

Läser gärna mer om hur det går med dina talgoxar !
Whiskuchi
CITAT (Bennys trädgård @ 01-05-2012, 18:45) *
Är det inte ganska uppenbart att det är talgoxarna som vinner?
Blåmesenlär ju göra skäl för sitt namn tongue.gif

Fast talgoxen tillhör också mesfåglarna wink.gif
Igår var det fem ägg där, får se hur många hon lägger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon