oliv
Jag har en ros (Westerland) som alltid har varit frisk. Ett år blev jag tvungen att kapa den vid marken för att byggarbetare skulle kunna komma fram. Förmodligen fick rosen mekaniska skador utöver kapningen. Därefter har den haft barkfläcksjukan.

Jag ska kapa de sjuka grenarna, men undrar om den någonsin kan bli av barkfläcksjukan. eller om man måste börja om med en ny ros? Om jag myllar ner biobalans vid rosen, kommer det att hjälpa?
Rosen har blommat även de senaste åren, men inte alls i sin tidigare prakt. sad.gif

Vilka erfarenheter har ni? Har ni haft en ros med barkfläcksjuka som sedan blivit helt frisk?
Kajsa
Har inte provat med Biobalans annat än jag sprutat grenarna med det, men jag har för många rosor för att orka spruta runt det, gav upp efter en sommar, men har du lite rosor köp påsar med det i jorden och mylla ner. Annars är det bara att klippa bort det där fula rödsvarta grenarna, har haft en hel del här också i år. Svampen stryper vattentillförseln, rosorna kan leva flera år med det men sedan ser man att grenen torkar in sakta men säkert. Det händer att jag sparar några grenar på någon kär klätterros trots angreppet men jag inbillar mig att man bör klippa bort allt man ser.
Kommer det igen hela tiden på samma rosor får man gräva bort dom, det försvagar rosen.
oliv
Tack för ditt svar, Kajsa. Jag har inte så många rosor, och fram för allt är det bara en som har barkfläcksjukan. Den rosen är stor och snart 10 år gammal. Vill inte gärna bara kasta den, men den har inte repat sig. Jag får ge den biobalans i år och hoppas att den blir lite friskare. Det var en av mina första rosorna, i alla fall den första klätterrosen, så lite nostalgisk blir man allt. wub.gif
Kajsa
Jag var på Bo Grönt idag och köpte lite och pratade med trädgårdsmästaren där om barkfläcksjukan och han sa att dom sprutar rosorna med Kumulus mot barkfläck. Kumulus har jag till våra Päronspaljér här, det är ett svavelpulver som blandas i vatten. Ska spruta våra päron nu i veckan för päronrost och då ska jag ta på en del rosor, särskilt trist blir det på klätterrosorna dom blir man galen av att behöva klippa ner !!!

Så prova med Kumulus om nu inte Biobalans hjälper ! Påsarna med Biobalans var dyra så med alla mina rosor skulle man bli ruinerad ( jag grävde ner två påsar i höstas på ett par krånglande klematis, får se om det hjälper i år ? )
oliv
Tack, Kajsa. Jag ska testa båda. Var köper ni biobalans och kumulus? Biobalans har jag sett, men kommer inte ihåg var.
Kajsa
Det finns på Handelsträdgårdar, men du kan inte använda båda samtidigt, det ena eller det andra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon