merlin68
Jag har nog fått kräfta på mitt 8 åriga transparent blanche sad.gif Dessvärre på stammen. Jag har skurit rent kanterna till frisk ved men är det meningsfullt? Kan det bli frisk från kräftan eller lika bra att ta bort det? Det känns inte bra med ett angripet träd i trädgården för det kan ju smitta andra äpplen päron osv.

Vad ska jag göra?
Cilla
Renskärning sysslade trädvården med för 10-15 år sedan men i princip inte alls nu. Träden övervallar bäst i egen form och det viktigaste är storleken. Alla nya öppningar och förstoringar av öppningar i trädet är nya öppna dörrar för lövträdkräftan.

Om du väljer att behålla trädet kommer det tyvärr för alltid ha kräfta (om man inte hittar ett sätt att få bort den eller symptomen).

För att stärka trädet:

- se till att hålla träden i god tillväxt genom stödbevattning; 30-50 liter i veckan under bladsäsong
- håll området där trädet tar upp näring gräsfritt, för unga träd under hela kronan, för äldre i marken vid kronans slut och utåt. Lägg på kompost, ta bort grässvål, lägg i kompost och så i gröngödslingsfrö eller andra ettåriga växter
- undvik gräsmattegödsel och konstgödsling
- beskär rätt och lägg snitten rätt och noggrannt
- beskär i JAS om smittrycket är högt
- räkna med kräftan som en egen beskärare, skär mindre själv
- decificera alla verktyg mellan alla träd

För att plantera nytt i närheten av kräftdrabbade träd:

- undvik särskilt kräftkänsliga sorter
- undvik familjeträd
- köp starka träd, E-plantmärkta www.eplanta.com
- undvik att "zonknäcka" dvs köp inte sorter som ligger på gränsen till vad de klarar
- plantera noggrant och rätt; vid växtbädd, på kulle, dränerat, med gödslad jord endast på toppen
- håll området över rötterna gräsfritt, plantera något annat ettårigt där
- stöd träden under rotetableringen med rätt metoder, tag bort stöd när trädet etablerat sig
- se till att hålla träden i god tillväxt genom stödbevattning; 30-50 liter i veckan under bladsäsong
- undvik gräsmattegödsel och konstgödsling
- beskär rätt och lägg snitten rätt och noggrannt
- beskär i JAS om smittrycket är högt
- decificera alla verktyg mellan alla träd
merlin68
Tack för den utförliga informationen cilla!

Det angripna trädet är en mottaglig sort "transparente blanche". Tyvärr står ett Oranie några meter därifrån och som jag förstår smittas även den sorten lätt. Som jag kan se är Oranieträdet frisk men jag vill ju inte ha smittan där också.
Det känns jobbigt att ta bort det även om jag nog måste...det ser stark och bra ut annars och inga fler synliga angrepp någonstans - det vär därför jag hoppades kunna skära bort skadan men är det liksom infekterad i hela trädet så dör det ju hur som helst en långsam död crying.gif
Ska sova på saken...vilka sorter är minst mottagliga?
Jan af Lisö
I denna tråd diskuteras kräftkänsligheten för olika äpplesorter:
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...amp;hl=peasgood
Cilla
Hur högt smittrycket är på ditt Oranieträd beror på om du har näraliggande grannar med lövträdkräfta. Är ditt unga kräftträd det enda med kräfta i närområdet så spelar det stor roll för trycket på ditt Oranie.

Transparenete Blanche är mer känsligt än Oranie. Aroma och Amorosa är mindre känsliga än Oranie. Minst känsliga av alla sorter jag känner till är Filippa.

Jag känner igen detta med att skära och skrapa "rent" såren, jag gjorde det senast själv 2001. Men ser man luften i förstoring så förstår man hur det egentligen ser ut. Svampsporer kan sprida sig långt via fuktpartiklar i luften - och svampar är experter på att sprida sig. Och ser man trädets öppningar och skrapade områden i förstoring, så ser man hur stor roll den öppnade ytan spelar för att svampsporer och hyfer ska få fäste.

Förmodligen är ett bra sätt att verkligen sprida sporer att renskära sår... Dessutom öppnar man trädet precis där sporröken är som närmast... Om man dessutoom penslar på något lager som "sårsalvor" och annat så har man skapat en perfekt miljö där det är fuktigt, lite varmt och gosigt. Helt tätt blir det aldrig mellan trädöppning och påmålning, särskilt inte efter en vecka.

Dock är min erfarenhet att det spelar roll om träd står 5, 25 eller 250 meter ifrån varandra. Så om ditt unga Transparente är ganska ensamt om att ha kräfta inom 25-100 meters håll så minskar du verkligen risken för Oraniet genom att ta bort den mindre. det är svårt att få upp nya äpelträd när kräftsmittade står nära, för de unga får ofta stamsår och dessa blir ofta som en ringbarkning så småningom.

Du kanske kan trösta dig med att köpa ett 6-årigt träd som ersättning, det blir då kanske inte så mycket mindre än det du har. De kostar mer men är härliga att unna sig några gånger i livet. Köp en inte så känslig sort och E-panta.

Jag tror inte jag förstod detta med svampsporers enorma riklighet riktigt förrän jag såg på filmer och också lade hattar av vanliga skivlingssvampar upp och ned på ett papper under en natt. När man lyfter hattarna på morgonen finns en fin skiss av skivlingarna, ritad av sporer som är så små att de inte syns men finns i sådana miljarders mängder att de bildar tydliga teckningar.

Här är en lite rolig artikel http://www.wired.com/wiredscience/2009/01/mushroommagic/
merlin68
Artikeln du länkade till var otroligt bra Cilla tummenupp.gif Tack för info, nu vet jag mer...otroligt hur sporerna sprider sig fear.gif Tyvärr hann jag med att renskära såret INNAN jag läste artikeln duh.gif
Cilla
det hann jag också innan jag började läsa mer om svampen och forskning om det...
Man gör inte om det när man vet lite mer! :-)
CharlotteF
Jag fick tips tidigare om att renskära av en trädgårdsmästare...Så trist att vissa lär ut så gamla metoder! Han ville att man skulle renskära för då kan man "få bort kräftan"... Jag är glad att jag fick tips av dig Cilla innan jag gjorde något! thanks.gif
Cilla
Japp, det finns nog ingen trädart som är så mytomspunnen vad gäller behandling som äppelträd!

Lustigt nog så anser man att det som farfar lärde ut är det som är den riktiga kunskapen. Om man sade detsamma om datorer...

Men det är sant att man generellt hade större kunskap om äppelodling förr, gemene man. fast någonstans där vid farfar slutade man ju att vara beroende av hushållsfrukten, och då kom andra värderingar in i fruktträdvården. Som inte har så mycket med trädens biologi, mer med dess estetik att göra.

Det ser snyggare ut med ett sår som man jämnat till. Och man känner att man gjort något. Men det är inte det rätta om man vill förhindra spridning.
Bassam
Hej
kan du bekämpa de
1 Lägga vax över  stora sår som kommer från beskärning.
2 Gödsla bra och undvika gödsling som innehåller
mera kväve och ge bara lite naturliga gödsling på grund
att de gjörde växterna svaga
3 Klippa bort grenar som har stora skador och bränna de.
4 Man måste ge balans vattningen. och gör bra jord väldränerad.
5 Ta bort ogräs.
6 Vattna på morgon..
7 försöka att din jord inte blir sur.
H.Bassam
Jan af Lisö
Fast jag undrar varför man inte skall renskära såren ?? Ett platt och fint renskuret snitt har ju mycket mindre yta för sporer, smuts och parasiter att fastna på. Och även färre vråar och microhål att fastna i.

T.ex när vi beskär våra träd så använder vi en vass sekatör för att få snittet fint och rent. Skulle ett avbruttet snitt vara bättre då skulle man väl bryta av grenar och skott isf snyggt skära av dem ?
Huggorm
CITAT (Jan af Lisö @ 10-05-2012, 08:53) *
Fast jag undrar varför man inte skall renskära såren ?? Ett platt och fint renskuret snitt har ju mycket mindre yta för sporer, smuts och parasiter att fastna på. Och även färre vråar och microhål att fastna i.

T.ex när vi beskär våra träd så använder vi en vass sekatör för att få snittet fint och rent. Skulle ett avbruttet snitt vara bättre då skulle man väl bryta av grenar och skott isf snyggt skära av dem ?

Visst är ett rakt snitt bättre, men det innebär att man måste öppna upp såret igen. Även om det är fransigt och ojämnt nu så har ytan torkat till och är död, så där har svamp svår att ta sig in
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon