Hur högt smittrycket är på ditt Oranieträd beror på om du har näraliggande grannar med lövträdkräfta. Är ditt unga kräftträd det enda med kräfta i närområdet så spelar det stor roll för trycket på ditt Oranie.
Transparenete Blanche är mer känsligt än Oranie. Aroma och Amorosa är mindre känsliga än Oranie. Minst känsliga av alla sorter jag känner till är Filippa.

Jag känner igen detta med att skära och skrapa "rent" såren, jag gjorde det senast själv 2001. Men ser man luften i förstoring så förstår man hur det egentligen ser ut. Svampsporer kan sprida sig långt via fuktpartiklar i luften - och svampar är experter på att sprida sig. Och ser man trädets öppningar och skrapade områden i förstoring, så ser man hur stor roll den öppnade ytan spelar för att svampsporer och hyfer ska få fäste.

Förmodligen är ett bra sätt att verkligen sprida sporer att renskära sår... Dessutom öppnar man trädet precis där sporröken är som närmast... Om man dessutoom penslar på något lager som "sårsalvor" och annat så har man skapat en perfekt miljö där det är fuktigt, lite varmt och gosigt. Helt tätt blir det aldrig mellan trädöppning och påmålning, särskilt inte efter en vecka.
Dock är min erfarenhet att det spelar roll om träd står 5, 25 eller 250 meter ifrån varandra. Så om ditt unga Transparente är ganska ensamt om att ha kräfta inom 25-100 meters håll så minskar du verkligen risken för Oraniet genom att ta bort den mindre. det är svårt att få upp nya äpelträd när kräftsmittade står nära, för de unga får ofta stamsår och dessa blir ofta som en ringbarkning så småningom.
Du kanske kan trösta dig med att köpa ett 6-årigt träd som ersättning, det blir då kanske inte så mycket mindre än det du har. De kostar mer men är härliga att unna sig några gånger i livet. Köp en inte så känslig sort och E-panta.

Jag tror inte jag förstod detta med svampsporers enorma riklighet riktigt förrän jag såg på filmer och också lade hattar av vanliga skivlingssvampar upp och ned på ett papper under en natt. När man lyfter hattarna på morgonen finns en fin skiss av skivlingarna, ritad av sporer som är så små att de inte syns men finns i sådana miljarders mängder att de bildar tydliga teckningar.
Här är en lite rolig artikel
http://www.wired.com/wiredscience/2009/01/mushroommagic/