Kan man klippa ner rosenbuskar och gräva upp för att flytta dom den här tiden? Hur långt klipper man ner dom? till en par decimeter kanske?
Sen undrar jag om de finns nån slags oskriven regel om rosor, t.ex om de är en väldigt taggig buske så kan de vara en gammal sort som möjligtvis är ganska tålig och om de är stora taggar så är de stora rosor? Jag kan ingenting om rosor och vi har just köpt nytt hus med en del rosor och annat:)
Jag vet att man inte ska röra så mycke på tomten de första året men vi har barn som springer just där vissa rosor växer och dessutom är de planerat rosor vid ingången till växthusen så man inte kommer in ens:)
Åsa, mälardalen zon 2
23-04-2012, 12:24
Nej man kan inte klart säga vad det är för typ av ros enbart på taggarna.
Och ja du kan klippa ner rosen till 2dm och flytta den nu, gärna till ställe där det inte vuxit rosor nyligen då går etableringen bäst. Okuleringsstället placeras ca 10-15cm under markytan som vanligt och ser du inte den så planterar du på samma djup de står idag. Glöm inte vattna rejält regelbundet hela säsongen, vattnet är viktigare än gödning och rosor är mer vattenkrävande än man ofta tror.
En del rosor blommar på gammal ved = klipper du ner såna rosor hårt får du vänta till nästa sommar innan du får se blommorna.
Aha perfekt, då vet jag lite mer, jag har dessutom sett bilder på rosorna nu och de är stora mörkröda blommor, superfina:).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.