|
Anne Gisela
23-04-2012, 12:58
Åh så himla roligt vi tycker det är att vi ska bli med växthus!! Men ojojoj så många frågor som väcks... vi är helt villrådiga och upplever lite kaos i tankarna. Vi behöver lite hjälp att reda ut frågetecknen! Syftet med vårt växthus är att odla, det vanliga som tomater i olika varianter, gurka, paprika, örter, mm mm... Ingen myshörna alltså. Däremot har vi en liten trädgård och växthuset blir en framträdande del oavsett storlek. Vi bor i nordvästra Storstockholm, gränsar mot Uppland, 300 m från Mälaren, zon 2.
1. Fabrikat - vi har kikat live på Willab Garden eftersom det är de som har utställning i Stockholmsområdet (finns det något annat vi missat?). Sedan har vi surfat på Hobbydrivhus, Hobbyväxthus, Classicum, Skånska Byggvaror och några mindre. Helst vill vi ha glasväggar och plasttak - och det begränsar oss och kan i något fall bli väldans dyrt så ev får vi överge det. Synd eftersom huset kommer bli rätt litet. Den eviga frågan, som vi läst alla svar om här på forumet, är om Willab är värt sina extrapengar? Hobbydrivhus erbjuder varianten med glas och plast kombinerat, då blir deras Rosendal mkt billigare än WB som bara har glas i ordinarie utförande. Sofiero blir något dyrare. Men hur stabilt och vilken kvalitet håller Hobbydrivhus? Kan vi nöja oss med det för vårt syfte?
2. Storlek - vi kommer sannolikt ställa huset i fullt solläge i princip, alt i lite skugga. Vi rymmer knappast något mer än 8 kvm. Rymmer man något i det, tycker ni som hållt på ett tag?
3. Odlingssätt - vi tänker ha större delen med plattbeläggning och kortväggen längst in med odlingsbädd direkt i marken. Tror vi. Vilket är enklast när det gäller grunden och arbetet i växthuset?
4. Grund - vi vet att det är gammal sjöbotten under huset, dvs lera. Boningshuset är väldigt mkt och djupt pålat. Hur långt ned är frostgränsen där vi bor? Och hur mkt jobb bör man lägga ned på grunden? Hur viktigt är det för ett så litet växthus? Vi läser om de som gräver 60-70 cm ned, lägger makadam, sand och plattar med maskin, osv osv... Det blir enorma massor som ska fraktas bort... och vi måste gå in via grannens tomt om vi ska in med maskiner etc - knappast så bra. Så hur skulle ni göra med de förutsättningarna?
edit - en fråga till: 5. Höjd på sidorna - WB erbjuder en förhöjd sida, 181 cm som standard, jämfört med övriga leverantörer som har från 145 cm. Hur "positivt" är detta och bör jag ha det som en av urvalskriterierna när jag ska välja hus?
Hrm ja det var de frågor vi brottas med just nu, hoppas på några kloka svar från er.
Där ni är nu, var vi för ca 2 månader sedan  Så jag kan försöka berätta hur vi tänkte, funderade, resonerade och till sist bestämde oss (håller fortfarande på med grunden, och växthuset står i garaget så länge). Storlek - alla säger att man ska ta så stort man kan, MEN det är ju inte alltid det går att anpassa trädgården efter växthuset, oftast får man anpassa väthuset efter hur trädgården ser ut, var man kan passa in ett växthus osv. Alltså, börja med att räkna ut var ni vill ha det och hur stort det absolut största huset ni får plats med där är. Form - Det är viktigt att veta eller snarare bestämma om platsen ni vill ha växthuset på är kvadratisk eller rektangulär - det begränsar utvalet något faktiskt. Stomme - Förmodligen en viss skillnad i hur kraftiga profilerna är, jag har inte själv varit och känt på olika fabrikat, men man kan titta på ritningar. Om ert växthus kommer vara utsatt för vind är det viktigt med en så kraftig stomme som möjligt. Dessutom är det en fråga om ni vill ha lackad stomme eller aluminiumstomme. Material - det handlar inte bara om kanalplast eller glas, det är också en fråga om man vill ha vanligt glas eller säkerhetsglas. Takhöjd - detta är en viktig faktor eftersom det är så att en större luftvolym ger ett jämnare inneklimat. När man pratar om ju större desto bättre är det egentligen volymen luft i växthuset man pratar om. Om man inte kan ha ett till ytan större växthus kan man ju öka volymen genom att ha ett högre växthus. Tänk också på att tomater och gurkor gärna blir höga - en halvmeter i takfotshöjd (höjden där taket möter väggen) ger mer tomater och gurkor  När vi valde växthus bestämde vi oss ganska snabbt att vi ville ha säkerhetsglas (har småbarn). För att få plats med största möjliga växthus behövde vi ett kvadratiskt växthus. Dessutom ville vi gärna ha full ståhöjd i hela växthuset. Detta gjorde att valet inte blev så svårt - det blev ett från Willab. Jag tittade också på Classicum, men de var dyrare, och de andra leverantörerna utgick pga den låga takfotshöjden. Vad gälller grunden hade jag från början bestämt att vi skulle jordborra och sedan gjuta egna plintar som växthuset fästes i, men när jag började provgräva insåg jag att det dels fanns en del sten, och dels var ganska mycket lera i jorden och då bestämde vi oss för att gräva ett dike i stället och sedan fylla med makadam, gjuta en sula och sedan mura lecablock på den som vi fäster sockeln i. Vi grävde ca 60 cm djupt, eftersom vi räknade med att det är tjälfritt här nere. I dina trakter vet jag inte, men jag skulle gissa på 70-80 cm. Om ni ska ha plattor på golvet måste ni i alla fall gräva bort matjorden för att kunna lägga bärlager, sand och sedan plattor. Enklaste är ju att ha en minigrävare - den lär kunna gräva det som behövs på en eller två dagar, att gräva för hand är betydligt jobbigare och tar längre tid
mastr_s
24-04-2012, 21:38
Hej! Vi har haft vårt vxthus i tre år. Vi valde ett euro serre 14,1kvm från Willab med säkerhetsglas. Vi har skuggardiner. Istället för jordbädd planterar jag tomater i 20 l hinkar som sedan står på krukvagnar. Jag ville inte plantera direkt i jorden pga att myrorna söker sig dit. Dessutom måste plantorna ha ny jord varje år. Vi är mycket nöjda med vårt växthus. Jag har citron, lime, apelsin, oliv, gurka, tomater, chili, paprika, ca 75 pelargoner och örter. Ett råd, dra in vatten och el, det gjorde vi och det underlättar verkligen och ni kan förlänga odlings sässongen. Lycka till! 😊
Anne Gisela
24-04-2012, 22:22
Tack för era svar! Vår urvalsprocess är nog klar, imorgon beställer vi ett WB Euroserre 9,0 kvm med säkerhetsglas. Det är den maximala storlek vi kan ha.
Jag lutar mer och mer mot att odla i självvattnande 20 l murarhinkar... vi får se om jag sparar kortsidan för markodling men eg vet jag inte vad jag ska odla där... Det är ju enklare med hinkar/krukor ur alla aspekter.
Vi ska dra fram vatten och el, vi kommer behöva ha självvattningssystem eftersom vi generellt sett är borta 7-10 dygn i sträck sommartid.
Grunden blir en enkel variant, efter konsultation med WB. Gräva ur något, lägga lecablock och sedan aluminiumramen på det. Sedan byasten - eller någon fin variant av småsten/singel eller liknande, jag skulle gärna ha det men maken vill ha byasten... Utanför ingången ska det bli lite sten i vart fall.
Placeringen på tomten måste vi se över, vi har möjlighet att ställa det där det stundtals under dagen har skugga. Jag vet bara inte om det får tillräckligt med sol där... finns det ngn generell regel för hur mga soltimmar per dygn som huset bör få?
Åh detta ska bli sååå kul!!!
Glöm inte armeringen mellan blocken bara  Jag är just nu i den roliga fasen att fylla igen med makadam, snart dags för sättsand och plattor och sedan kan vi börja montera själva växthuset
Anja Danmark
25-04-2012, 06:14
Tomater trives bedst, når de dyrkes direkte i jord, så de kunne stå i dit bed Desuden behøver jorden ikke skiftes - det er nok bare at tage de øverste omkring 5 cm og erstatte med frisk jord eller kompost hvert år. Tomater kan fint vokse i den samme jord i mange år - i mit gamle drivhus dyrkede jeg uden problemer tomater i den samme jord i over 20 år. Jeg synes, at det er en god løsning at have både jordbed og plads til krukker!
CITAT (Anja Danmark @ 25-04-2012, 07:14)  Jeg synes, at det er en god løsning at have både jordbed og plads til krukker! Precis så gör jag - två markbäddar och resten plattor - då kan man både ha föredelen av att sätta saker direkt i jord, OCH friheten/flexibiliteten man får av att odla i krukor. Tycker det verkar vara en bra kompromiss
Anne Gisela
26-04-2012, 12:41
Huset beställt och levereras om ett par veckor!!! ....och jag förbereder mig genom att köpa en massa fröer (!) och plantor här... jag vet att jag är extremt sen med fröer men jag ska försöka ändå. Sätter dem till helgen så får vi väl se vad det hinner bli av dem. Galet galet...
Asch, det finns MASSOR med tid!!!
OK, du kanske inte kan så chili men tomater funkar säkert bra ännu och en massa annnat. Och om du inte hinner så, kolla runt omkring dig om det är någotn som har ett öbverskott! Kanske sätta upp en lapp i affären! Skulle bli jätteglad om någon i min närhet ville ha det jag med sorg tvingas slänga.
[attachment=69547:DSC_0025.jpg][attachment=69545:DSC_0025.jpg]Lycka till. Jag byggde ett Willab på 9,6 kvm förra sommaren. Isolerplast för det ska inte vara mysrum. Jag har redan pensionärskuvös. Jag är väldigt nöjd. Bifogar bild från förra sommaren. Nu är det mera inrett än då. Och massor av tomater, gurkor m m på gång.
Arne i Norrköping
CITAT (adoxa @ 26-04-2012, 23:39)  [attachment=69547:DSC_0025.jpg][attachment=69545:DSC_0025.jpg]Lycka till. Jag byggde ett Willab på 9,6 kvm förra sommaren. Isolerplast för det ska inte vara mysrum. Jag har redan pensionärskuvös. Jag är väldigt nöjd. Bifogar bild från förra sommaren. Nu är det mera inrett än då. Och massor av tomater, gurkor m m på gång.
Arne i Norrköping Precis ett sådant (fast i alunatur och med glas) håller vi på att bygga just nu. Ska fästa sockeln på ramen i morgon och sedan börjar det roliga med att få upp stomme och glas
villa-sandberg
27-04-2012, 12:52
Har oxå beställt från Willab, ett euroserre på 14,1 m2... som det även blir en liten rekreationshörna i då!  KRT - det är inte så att du fotat när du fixat med grunden? Det skulle vara intressant med tips och kul att se hur du gjort, då jag nu står inför det grävandet själv! Hade oxå tänkt mig att spara en liten bit till jordbäddar, bla till en vinranka och sedan stenlägga och odla i krukor.
Anne Gisela
27-04-2012, 20:44
Åh jag ville ha det där - fint med kvadratiskt och lite mer öppet än det långsmala som är 9,0 kvm. Men vår trädgård tillåter inte ett kvadratiskt så det fick bli det andra. EuroSerre 9,0 i mörkgrönt. Det kommer Kristi Flygare veckan - så då vet vi vad vi gör den helgen!
Idag har vi hållit lite koll på sol/skugga där vi tänkt att det ska stå, vi tror att det blir bra. Än står ju solen rätt lågt också. Full sol kommer det ha mellan ca kl 13-18, det räcker nog gott och väl.
CITAT (villa-sandberg @ 27-04-2012, 13:52)  Har oxå beställt från Willab, ett euroserre på 14,1 m2... som det även blir en liten rekreationshörna i då!  KRT - det är inte så att du fotat när du fixat med grunden? Det skulle vara intressant med tips och kul att se hur du gjort, då jag nu står inför det grävandet själv! Hade oxå tänkt mig att spara en liten bit till jordbäddar, bla till en vinranka och sedan stenlägga och odla i krukor. Jo, jag har inte dokumenterat hela arbetet, men jag har tagit några bilder då och då.... Ska se om jag kan hitta dem och lägga in dem. Eftersom det jag själv som har gjort allt grävande, kan jag däremot beskriva i detalj hur jag gjort - om det är något speciellt du vill veta  CITAT (Anne Gisela @ 27-04-2012, 21:44)  Åh jag ville ha det där - fint med kvadratiskt och lite mer öppet än det långsmala som är 9,0 kvm. Men vår trädgård tillåter inte ett kvadratiskt så det fick bli det andra. EuroSerre 9,0 i mörkgrönt. Det kommer Kristi Flygare veckan - så då vet vi vad vi gör den helgen! Och för oss var ett kvadratiskt enda möjligheten att få ett växthus större än 7,5 kvm  Man får helt enkelt anpassa växthuset efter trädgården och inte tvärt om....
villa-sandberg
28-04-2012, 12:28
CITAT (KRT @ 28-04-2012, 07:40)  Jo, jag har inte dokumenterat hela arbetet, men jag har tagit några bilder då och då.... Ska se om jag kan hitta dem och lägga in dem. Eftersom det jag själv som har gjort allt grävande, kan jag däremot beskriva i detalj hur jag gjort - om det är något speciellt du vill veta  Och för oss var ett kvadratiskt enda möjligheten att få ett växthus större än 7,5 kvm  Man får helt enkelt anpassa växthuset efter trädgården och inte tvärt om.... Perfekt! Du ligger ju steget före så då kanske man få lite experttips när det är dags... Ska ge mig ut nu o börja skala av grässvål... *pust*
CITAT (villa-sandberg @ 28-04-2012, 13:28)  Perfekt! Du ligger ju steget före så då kanske man få lite experttips när det är dags... Ska ge mig ut nu o börja skala av grässvål... *pust* Jag skapade en egen tråd för bilder och beskrivning - tänkte det var bättre än att kapa denna tråden
sannajansson
06-05-2015, 10:34
Vi köpte modell sofiero från http://www.glashusen.se och det står som berget trots att det blåser mycket här på slätten. Vad det gäller storlek så är ju fördelen med ett mindre att det går lite lättare att montera, men när det väl är på plats fylls det lätt av både växter och sittplatser.
Hej
Man ska satsa bra från början för att ha bra resultaten på slutet, exakt jag säga på bra jorden med bra höjden för att kunna man plantera vad som helst, man jag har en tips:
1 du kan annonsera gamla jord på Google sidan ( skänkas ), du ska få snabb svar från människor som leta efter den här jord som de kan använda detta på något sätt.
2 Glömma inte att ta bra garanti o försäkring på nytt växthus. för alla informationen som står på förpackning.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|