Full version: sockerlönn
andersu
Söker efter en sockerlönn. Finns det någon i mellan-sverige som säljer såna? Vi bor nära uppsala.
Huggorm
Har du vägarna förbi västkusten kan du få plocka upp en gratis här. Jag har två krukade exemplar som jag inte riktigt vet vad jag skall göra med
KRT
På vilket sätt skiljer en sockerlönn sig från en vanlig lönn? *nyfiken*
Huggorm
CITAT (KRT @ 23-04-2012, 18:41) *
På vilket sätt skiljer en sockerlönn sig från en vanlig lönn? *nyfiken*
Två helt olika arter, även om de liknar varandra ganska mycket.
KRT
Jo, att det är olika arter visst jag smile.gif, jag tänker snarare utseendemässigt och egenskapsmässigt.

Mitt intryck när jag vandrade i en lönnskog i Kanada för några år sedan var att de var mer "boklika" än våra vanliga lönnar, men det var kanske bara för att deras stammar var slätare och träden var högre än jag är van vid tongue.gif
Josa
CITAT (Huggorm @ 23-04-2012, 14:46) *
Har du vägarna förbi västkusten kan du få plocka upp en gratis här. Jag har två krukade exemplar som jag inte riktigt vet vad jag skall göra med

Skulle vara väldigt intresserad över att köpa dina exemplar... Är detta möjligt??

/Joakim i Göteborg
Huggorm
CITAT (Josa @ 29-04-2012, 13:43) *
Skulle vara väldigt intresserad över att köpa dina exemplar... Är detta möjligt??

/Joakim i Göteborg

Du kan få gratis om du kommer upp till Munkedal och hämtar. Jag har två i kruka som är 20-30cm höga, jag fick drygt tjugo av en bekant och till slut visste jag inte var jag skulle plantera alla biggrin.gif
josohl
Sockerlönnar får också väldigt mycket rödare blad på hösten är våra vanliga lönnar. Fantastiskt vackra!

CITAT (andersu @ 23-04-2012, 15:38) *
Söker efter en sockerlönn. Finns det någon i mellan-sverige som säljer såna? Vi bor nära uppsala.

Zetas har, kolla deras katalog sid 23: http://zetas.se/Bilder/produkter/Katalog_2012.pdf
Cilla
Sockerlönn, skulle kunna heta sirapslönn också. Acer saccharum.
Det är dem man tappar och gör lönnsirap av.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon