Full version: Pion
simson68
Jag har en buskpion inköppt förra året. Jag planterade den på norrsidan så som sades att den ska stå.
Men nu till problemet. Vi ska börja att röja i huset och kommer då att kasta ut bröte från övervåningen ner på backen, och då står naturligtvis pionen under.
Kan jag försöka att gräva upp pionen och plantera den i en kruka så länge eller har ni några bra ideer ??
Den har börjat att synas lite och vill att solen och värmen ska komma på allvar ja det vill ju alla haha biggrin.gif

Bor i södra dalarna zon 5 tror jag.

Tack på förhand simson68
Cilla
Flytta den tillfälligt till ett annat ställe i marken istället, lättare att hålla fuktigt. Ställ den inte för djupt på nya stället, det gillar de inte. Det är inte optimal tid för flytt men ibland får det gå utan perfekta resultat.
KRT
Om ni planterade den i fjol har den nog inte hunnit få så mycket rötter - eller snarare utveckla så stort rotsystem ännu. Då finns alla chans att lyckas med flytten. Se till att ni får med så mycket jord (dvs så stor klump) som möjligt. OM du sätter den i kruka eller i jorden beror nog på hur länge den kommer behöva vara flyttad; en kort period på några veckor = kruka, månader= mark.

Var noga med att vattna på det nya stället!
Anna-Karin Lundberg
Eller bygg en "bur" över den med hjälp av pallkragar och pall, om ni nu bara ska hiva ut grejer tillfälligt.
simson68
Tusen tack för era svar, jag ska ta mig en funderare på hur jag ska göra. Blir förmodligen i kruka. Men ska krukan stå inom eller utomhus ??? är min nästa fråga.

Har inga erfarenheter av pioner mer än att det fanns en pion här på gården och vi har bott här i 20 år plus och huset hade stått tomt i 17 år innan vi flyttade hit. Det hade fungerat som sommarstuga innan.

Jag ska ta en bild när den blommar och lägga ut här så kanske jag kan få reda på vad den heter.

Mvh simson68
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon