Chrippe
Hej!

Jag har min lilla fröodling i köksfönstret och har upptäckt massa sorgmyggor. Har läst lite i trådar och andra ställen och fått lite tipps men undrar då som tex cigarett vatten, kan man vattna med de till små ny uppkomna "plantor". Eller blir det för starkt?

Har även ställt en skål med vatten, diskmedel och lite ättika i vid växterna men verkar inte speciellt framgångsrikt.

Hur ska jag lösa detta? Är rätt så ny inom hela växtriket! smile.gif

Mvh
Christian
Garden bliss
Jag undrar också ... fy, trött på odjuren! =)
Chrippe
Usch ja! Har satt ut lite klister lappar nu också! Får se om de fastnar där! smile.gif
Anja Danmark
Du fanger jo ikke larverne på den måde, så det bedste er at give dem dårlige forhold - dvs. sørge for at jordoverfladen er tør, så de ikke kan lægge æg i den.

Jeg vander nedefra og ikke for meget ad gangen, det hjælper rigtig meget smile.gif
Chrippe
Okej tack! Ska försöka vattna underifrån lite svårt för för de är många krukor i det lilla drivhuset som sitter ihop. Lite svårt att förklara men ska försöka! smile.gif Har inte sätt värst så många flugor nu de senaste dagarna i eller två om dagen.. Men tack för tipset ska tänka på de! biggrin.gif
kuckel
Vad jag undrar är om det är helt kört om det tycks som om larverna har lyckats knapra på rötterna så bladen börjar falla av. -cry-.gif

Måste jag kasta alla mina små plantor?

Eller ska jag ge dom gift och hoppas på att de repar sig?

har redan testat flugfällor, båder klister och skålar och tobaksvatten för att bli av med flugorna, funkar halvdant mad.gif
Chrippe
Passar på och puttar tråden lite medan jag säger att klister lapparna hjälpte inte ett dugg! Har massor med flugor märkte jag idag när jag var och fixade lite! Får väl i värsta fall köpa något matt vattnar de med så de dör! Dumma flugor!! sad.gif
K-ronan
Hej

Jag hade oxå problem med sorgmyggor förra året, efter att ha provat massor olika lösnignar utan något vidare bra resultat, så läste jag om nematoder som är små djur som käkar upp sorgmyggornas larver i jorden och det funnkade bra för mig, jag blev av med dom till sist, de låter lite äckligt men de va inte så farligt, kanske kan va värt att prova, det heter Nemablom har ja för mig.
Chrippe
Låter intressant! Får kolla upp de! Ska plantagen i helgen tror ni de säljs där? Värt att testa och låter som om de skulle funka! smile.gif Tack för tipset! biggrin.gif
Rebecca
Nej, de säljs på http://bionema.se/nematoder/nemablom/nemablom/ för typ en hundring. Lätt värt de pengarna, de enda som funkat för mig.
Chrippe
Tack! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon