JonisBader
Vad har hänt? Och hur ska jag rädda den, eller åtminstone undvika att samma sak händer igen?

Jag har varit slarvig med vattnandet och det är ofta den har varit hängande i flera dagar innan jag vattnat den. Ibland har det varit så illa att den legat nästan platt. Men den har alltid hämtat sig igen. Nu ser den ut såhär:

_Skruttan_
Hej!
Ta upp din Spatiphyllum, se om rötterna är ok. Plantera den djupare, så att
"rotklumpen" INTE sticker upp ovan jord, den är inte så kvistig med jorden, men
rek. alltid Hasselfors blomjord. Duscha helst växten när du planterat om den och
låt den sedan vara tills det är dags att vattna nästa gång. Det verkar som om du har
lite svårt att komma ihåg vattning, så tänk ut en lämplig dag i veckan att vattna t.ex.
söndag em, fredag när arbetsveckan är avslutad, lätt att komma ihåg. Eller sätt upp
en lapp på kylen "vattna blommorna ...dag!".
Jag tog hand om min mammas Spatiphyllum (den med lite större blad). Det blev
plötsligt mindre och mindre kvar av den tills jag till slut såg, att "torklumpen" stack
upp ovan jord och när den blivit omplanterad enligt ovan så mår den jättebra..peppar, peppar.
LYCKA TILL - och berätta gärna hur det går smile.gif.
Hälsningar Skruttan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon