Ingrid.NH
23-04-2012, 19:49
Min magnolia gladde mig med en blomma förra våren. I år har den satt flera knoppar men det är något fel på dem, "pälsen" är fläckvis borta (se bild) på några av dem och de har inte vuxit alls i vår.
Är det någon som vet vad detta beror på?
[attachment=69465:DSCF1723.JPG]
Azzalea
23-04-2012, 20:52
Magnolian brukan tappa pälsknoppen först, under den finns den riktiga blomknoppen. Vilken magnolia har du, min Susan har väldigt små pälsknoppan som tappas tidigt, men min Wada´s Memory har fortfarande pälsen kvar. Ser fram emot att få se den blomma förra året år rådjuren upp alla knoppar.
mvh
Ulla
Huggorm
23-04-2012, 20:59
Men nog ser knoppen lite svart och frostskadad ut där under? Men det är väll inget annat att göra än att vänta och se hur det utvecklar sig
Azzalea
23-04-2012, 21:07
Ja, den ser tyvärr lite skadad ut, värmen kom kanske för tidigt, men det är bara att vänta det kan ju gå bra.
Magnolian är en gottegris, vill ha gödsel, tex benmjöl om man inte har tillgång till stallgödsel, samt mycket vatten :-)
mvh
Ulla
Whiskuchi
23-04-2012, 21:27
Min ser precis likadan ut, jag misstänker att den lurades av värmen och sedan förfrös knopparna när kylan kom tillbaka
Gossen Ruda
24-04-2012, 08:28
Samma här fast inte alla. De översta ser inte så trevliga ut men längre ner verkar de normala.
Ingrid.NH
01-05-2012, 20:46
En tröst i bedrövelsen att jag inte är ensam om utebliven magnoliablomning. Tror som ni att det är frostskada.
Hoppas det blir bättre nästa år.
Huggorm
01-05-2012, 21:08
Blomning eller inte spelar väll inte stor roll, det är värre om knopparna fryser sönder så att grenarna växer vidare från knoppar längre in, man kan få ful grenstruktur då
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.