helena69
23-04-2012, 20:23
Önskar förslag på friväxande prydnadsbuskar för blåsigt läge i zon 4. Vill ha en sluthöjd på 2-3 meter och gärna vacker höstfärg. Platsen är det nordvästra hörnet av trädgården och tanken är att plantera på tre av sidorna, öppet mot den fjärde. Buskarna ska fungera både som insynsskydd samt vindskydd (så att jag på sikt ev kan få till en magnolia i mitten...). I norr har grannen en ca 1 m hög ligusterhäck (här vill vi ha in prydnadsbuskarna, 3-5 st). I väster finns en klippt häggmispelhäck (spicata) som kommer att få en sluthöjd på ca 1,80 m. Mot söder ligger en parkeringsplats och mot den kanten vill jag gärna ha 3-4 paradisbuskar med antingen ett prydnadskörsbär alt prydnadsapel längs österut. Kommer att blanda in lite perenner (bla pioner, iris) och buskrosor (mot den klippta häcken) bland prydnadsbuskarna och fortsättningsvis runt parkeringsplatsen på sikt. Lite vildvuxen, romantiskt stil alltså. Några förslag?
kerstinh
24-04-2012, 09:53
Jag har lite svårt att se framför mig hur allt ser ut. Jag planerar en buskplantering med ganska liknande krav som du och jag har bestämt mig för häggmispel, men såg att du redan har den. Sedan ska jag ha bambu på ena sidan, men den blir nog lite svårt hos dig. Ska du ha lite romantiskt och tåligt tycker jag du ska plantera syren. Lite väl alldagligt kanske, men jag har iallafall resonerat hos mig att jag vill ha något tåligt som växer bra och så mycket av samma sort och inget pluttigt.
Eva i Västerås
24-04-2012, 11:47
Hur fungerar det med häckklippningen om du planterar buskar mot häckarna?
Och med häckarnas livsrum?
Eller ska du ha rejält med utrymme mellan häckarna och dina buskar?
Grannsämjan är mycket värd!
Syren är alltid lika härlig. Men den är stark och tar det den vill ha. Häggmispel kan nog bli undanträngd.
helena69
25-04-2012, 08:59
Tack för inläggen!
Har funderat på syren och det är ju så fint när det blommar och inte så roligt efteråt, ffa ingen höstfärg men det är ändå inte otänkbart. Hade ju tänkt relativt brett mellan buskar och häckar och inte helt täckt som en häck blir. Bambu inte heller dumt men kanske inte det första jag tänker på rent stilmässigt. Har faktiskt också tänkt på häggmispel men den stora (fast enda) nackdelen jag upplever med de långa klippta häggmispelhäckarna jag har idag är häggspinnmalslarver... Förra året var hemskt!! Klippte och höll efter så vi klarade oss relativt bra men tycker verkligen att det är sååå otrevligt.
Plats har vi så häckklippning och grannsämja kommer inte att bli ett problem. Vi samarbetar bra redan idag men jag förstår vad du menar.
Syren blir det kanske...
Fler förslag?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.